Webshop logistiek | Speldetail
Doel:
- Leerlingen maken kennis met de wereld achter de schermen van een webshop.
- Leerlingen leren de verschillende stappen in het logistieke proces van een webshop kennen.
- Leerlingen leren al kwissend de logistieke sector en zijn uitdagingen op het gebied van duurzaamheid kennen.
- Leerlingen leren de verschillende documenten kennen die in de goederenstroom te pas komen.
- Leerlingen kruipen in verschillende rollen; klant, orderpicker, pakker en logistiek planner
- Leerlingen leren een item uit een magazijn te picken met behulp van barcode scanners.
- Leerlingen leren welke documenten er aan de bestelling van een klant toegevoegd moeten worden.
- Leerlingen leren hoe ze een vrachtwagen efficiënt kunnen laden om de kortste route naar klanten te plannen.
Grootte van de groep: +/- 8 leerlingen
Duur van het spel: +/- 60 minuten
Speluitleg:
- De leerlingen spelen het spel individueel.
- Ze bestuderen de mogelijke producten uit de webshop, kijken wat ze graag zouden willen kopen en berekenen hoeveel geld ze daarvoor nodig hebben.
- Door 10 meerkeuzevragen te beantwoorden, kunnen de leerlingen geld verdienen. De vragen gaan over online shoppen, SDG’s en documentenstroom. Elke juiste vraag levert 200 euro op voor de bestelling op de webshop.
- Met de tablet plaatst de leerling zijn definitieve bestelling als “klant”.
- Vervolgens verhuizen we naar het magazijn. De leerlingen worden nu “orderpicker” en moeten hun eigen bestelling picken in het magazijn met behulp van een barcode scanner.
- Daarna moeten er nog documenten (kortingsbon, factuur, pakbon en retourlabel) toegevoegd worden aan de bestelling. De leerlingen plaatsen zich aan een vierkante tafel en spelen het kaartspel “ezelen” tot iedereen alle 4 de documenten voor één doos verzameld heeft. Als de leerlingen hun documenten verzameld hebben, leggen ze deze in de doos en plaatsen ze de doos in de vrachtwagen.
- Tenslotte bepalen de leerlingen met behulp van Gaia GPS de kortste leverroute en laden ze de vrachtwagen efficiënt in.