Stadswinkel | Speldetail
Doel
- De leerlingen kunnen een doordachte keuze maken van de vestigingsplaats.
- De leerlingen kunnen de voor- en nadelen achterhalen van een mogelijke vestigingsplaats.
- De leerlingen kunnen economische en logistiek gerelateerde vragen beantwoorden.
Grootte van de groep
De deelnemers splitsen zich op in maximum 4 groepen. Er is geen maximum of minimum van het aantal personen per groep.
Duur van het spel
± 60 minuten.
Speluitleg
- De leerlingen worden verdeeld in (maximum vier) groepen.
- Per groep kiezen zij een businesscase. Deze businesscase lezen de leerlingen grondig, en aan de hand van de uitleg per wijk (staat op een aparte fiche die ze krijgen) vestigen zij hun winkel (businesscase) op de plaats van hun keuze in de stad kaart van Hasselt. Uiteraard rekening houdend met de vermelde eisen van de businesscase en de wijken.
- Na de verantwoording van hun keuze zullen de begeleiders nagaan hoeveel jokers (0, 1 of 2) zij krijgen voor hun keuze.
- Een joker kan hen voordeel geven in deel twee van het spel, waar ze zes stakeholders (financiers, overheden, buurtbewoners, personeel, leveranciers en klanten) moeten overtuigen voor hun business case, aan de hand van een bordspel geïnspireerd door Trivial Pursuit.
- Om stakeholders te overtuigen en verzamelen, moeten ze via het bordspel quizvragen over de betreffende categorie stakeholders juist beantwoorden.
- De groep die als eerste alle stakeholders verzamelt, wint het spel.