Stadswinkel | Leerplandoelstellingen
Leerplandoelstellingen GO!
- Economie Moderne talen D-finaliteit LEERPLANNUMMER 2024/3D/ECO/M
WD3_16.01.03 De leerlingen leggen uit hoe de overheid werkgelegenheid en concurrentiekracht bevordert.
WD3_16.01.06 De leerlingen leggen uit hoe de overheid via sociale en fiscale maatregelen ongelijkheid in een samenleving tracht te beperken.
WD3_16.01.07 De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren.
WD3_16.01.08 De leerlingen lichten de samenstelling van het bbp toe vanuit de productie-, inkomens- en bestedingsbenadering.
WD3_16.01.09 De leerlingen analyseren internationaal handels- en betalingsverkeer.
WD3_16.01.10 De leerlingen leggen vraag en aanbod op de geld- en kapitaalmarkt uit.
- vraag en aanbod van kapitaal, prijsvorming, beïnvloedende factoren
- prijsvorming in de realiteit
- aandelen, obligaties, beleggingsfondsen: kost, waardering, opbrengst, risico
WD3_16.01.12 16.01.15 De leerlingen evalueren economische groei als indicator voor welvaart en welzijn.
- BBP als indicator voor economische groei: voor- en nadelen
- determinanten voor economische groei
- disruptieve factoren en innovatie
- impact van economische groei op mens en omgeving
- wenselijkheid van economische groei
- andere maatstaven voor welvaart en welzijn
WD3_16.01.13 16.01.16 De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling.
- duurzame ontwikkeling: duurzame maatschappij, duurzame ontwikkelingsdoelen
WD3_16.07.02 De leerlingen lichten courante financieringsvormen op korte en lange termijn toe.
Economie -Wiskunde D-finaliteit LEERPLANNUMMER 2024/3D/ECO/W
WD3_16.01.03 De leerlingen leggen uit hoe de overheid werkgelegenheid en concurrentiekracht bevordert.
WD3_16.01.06 De leerlingen leggen uit hoe de overheid via sociale en fiscale maatregelen ongelijkheid in een samenleving tracht te beperken.
WD3_16.01.07 De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren.
WD3_16.01.08 De leerlingen lichten de samenstelling van het bbp toe vanuit de productie-, inkomens- en bestedingsbenadering.
WD3_16.01.09 De leerlingen analyseren internationaal handels- en betalingsverkeer.
WD3_16.01.10 De leerlingen leggen vraag en aanbod op de geld- en kapitaalmarkt uit.
- vraag en aanbod van kapitaal, prijsvorming, beïnvloedende factoren
- prijsvorming in de realiteit
- aandelen, obligaties, beleggingsfondsen: kost, waardering, opbrengst, risico
WD3_16.01.12 16.01.15 De leerlingen evalueren economische groei als indicator voor welvaart en welzijn.
- BBP als indicator voor economische groei: voor- en nadelen
- determinanten voor economische groei
- disruptieve factoren en innovatie
- impact van economische groei op mens en omgeving
- wenselijkheid van economische groei
- andere maatstaven voor welvaart en welzijn
WD3_16.01.13 16.01.16 De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling.
- duurzame ontwikkeling: duurzame maatschappij, duurzame ontwikkelingsdoelen
WD3_16.07.02 De leerlingen lichten courante financieringsvormen op korte en lange termijn toe.
- Bedrijfsorganisatie 3de graad dubbele finaliteit Leerplannummer 2024/3DA/BED
BK3_01.01: De leerlingen werken in teamverband met aandacht voor de organisatiecultuur, communicatie en procedures.
- 01.01: De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.
- 01.02: De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.
- 01.03: De leerlingen passen interne procedures en afspraken toe.
BK3_01.02.02: De leerlingen passen strategieën voor planning en organisatie toe.
BK3_01.03.01: De leerlingen passen procedures toe om kostenbewust om te gaan met materialen, grondstoffen of tijd..
BK3_02.02: De leerlingen communiceren doelgericht in het Nederlands.
WD3_16.04.04 De leerlingen lichten de rol van financiële instellingen toe.
- debetrente, creditrente, rentemarge
- dienstverlening van financiële instellingen
WD3_16.04.05 De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren.
- economische kringloop: gesloten en open economie
- kritiek op de economische kringloop
WD3_16.04.06 De leerlingen lichten de samenstelling van het BBP vanuit de productiebenadering toe.
WD3_16.04.11 De leerlingen evalueren economische groei als indicator voor welvaart en welzijn.
- impact van economische groei op mens en omgeving
- wenselijkheid van economische groei
- andere maatstaven voor welvaart en welzijn
WD3_16.04.12 De leerlingen bespreken internationaal handels- en betalingsverkeer.
WD3_16.04.12.01 De leerlingen analyseren het belang van internationale handel voor België.
WD3_16.08.02 De leerlingen analyseren elementen van de marketing mix vanuit een casus.