Logistiek berekend | Leerplandoelstellingen
Deze webpagina is nog gebaseerd op de oude leerplandoelstellingen – update voorzien in de loop van september
LEERPLANDOELSTELLINGEN
Algemene eindtermen wiskunde (alle netten)
De leerlingen kunnen:
- Eenvoudig mathematiseerbare problemen kunnen ontleden (onderscheid maken tussen gegevens en gevraagde, de relevantie van de gegevens nagaan en verbanden leggen tussen) en vertalen naar een passende wiskundige context.
- Wiskundige problemen planmatig kunnen aanpakken (door eventueel hiërarchisch op te splitsen in deelproblemen).
- Bij het oplossen van wiskundige problemen kritisch kunnen reflecteren over het oplossingsproces en het eindresultaat.
- Voorbeelden kunnen geven van reële problemen die met behulp van wiskunde kunnen worden opgelost.
- Kennis, inzicht en vaardigheden die ze verwerven in de wiskunde bij het verkennen, vertolken en verklaren van problemen uit de realiteit gebruiken.
De leerlingen:
- leggen een zin voor nauwkeurigheid aan de dag bij het hanteren en het toepassen van wiskunde.
- zijn gericht op samenwerking om de eigen mogelijkheden te vergroten
VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN
STAM:
- 1: Lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen).
- 2: Lln kunnen originele ideeën en oplossingen ontwikkelen en uitvoeren (creativiteit).
- 4: Lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen).
- 8: Lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren).
- 11: Lln kunnen gegevens, handelwijzen en redeneringen ter discussie stellen a.d.h. van relevante criteria (kritisch denken).
- 12: Lln zijn bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken.
- 13: Lln kunnen onderwerpen benaderen vanuit verschillende invalshoeken.
- 18: Lln gedragen zich respectvol (respect).
- 19: Lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken).
- 20: Lln nemen verantwoordelijkheid op voor het eigen handelen, in relaties met anderen en in de samenleving (verantwoordelijkheid).
- 25: Lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid).
CONTEXT:
Context 1: Lichamelijke gezondheid en veiligheid
- 4: Lln nemen een ergonomische en gevarieerde sta-, zit-, werk- en tilhouding aan.
- 11: Lln passen veiligheidsvoorschriften toe en nemen voorzorgen voor een veilige leef- en werkomgeving.
Context 4: omgeving en duurzame ontwikkeling
- 2: Lln herkennen in duurzaamheidsvraagstukken de verwevenheid tussen economische, sociale en ecologische aspecten en herkennen de invloed van techniek en beleid.
Context 6: Socio-economische samenleving
- 5: Lln geven voorbeelden van het veranderlijke karakter van arbeid en economische activiteiten.
- 6: Lln geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden.
LEREN LEREN:
- 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen.
- 5: De leerlingen kunnen informatie samenvatten.
- 6: De leerlingen kunnen op basis van hypothesen en verwachtingen mogelijke oplossingswijzen realistisch inschatten en uitvoeren.
- 7: De leerlingen evalueren de gekozen oplossingswijze en de oplossing en gaan eventueel op zoek naar een alternatief.
LEERPLANDOELSTELLINGEN
Go! AV Economie (2005/089)
Algemene Doelstellingen
ACCURATESSE:
- in staat zijn binnen de voorgeschreven tijd een taak nauwkeurig uitvoeren, voltooien en afwerken volgens de vooropgestelde eisen;
- in staat zijn om eenvoudige fouten op te sporen en te herstellen;
- aandacht besteden aan de oorzaak van de fout;
- eventuele voorstellen tot aanpassing kunnen formuleren om die fouten in de toekomst te vermijden.
RESULTAATGERICHTHEID:
- in staat zijn binnen een bepaalde tijd een vooropgesteld resultaat te bereiken.
ZIN VOOR SAMENWERKING:
- in staat zijn om gemeenschappelijk aan eenzelfde taak te werken;
- bereid zijn om het werk te bespreken.
OVSG TV Toegepaste informatica (0/2/2011/303)
Algemene vakdoelstellingen
- het aanleren van een gestructureerde werkmethode
- een grondige analyse van de opdracht
- een kritische kijk op verschillende oplossingstechnieken
- een kritische kijk op de voorgestelde oplossingen
- het oefenen van de sociale vaardigheden door de oplossing te verdedigen, aan te passen
- het oefenen in het maken van een duidelijk en verzorgd resultaat
KOV(D/2017/13.758/006)
Bedrijfseconomie
- LPD 148 Het begrip voorraad toelichten, in relatie met klanten en leveranciers.
- LPD 149 Het doel van de voorraadadministratie en de belangrijkste begrippen in verband met voorraad toelichten.
VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN
STAM:
- 1: lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen).
- 4: lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen).
- 8: lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren).
- 18: lln gedragen zich respectvol (respect).
- 19: lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken).
- 20: lln nemen verantwoordelijkheid op voor het eigen handelen, in relaties met anderen en in de samenleving (verantwoordelijkheid).
- 25: lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid).
CONTEXT:
Context 1: Lichamelijke gezondheid en veiligheid
- 4: nemen een ergonomische en gevarieerde sta-, zit-, werk- en tilhouding aan.
- 11: passen veiligheidsvoorschriften toe en nemen voorzorgen voor een veilige leef- en werkomgeving.
Context 5: Politiek-juridische samenleving
- 13: geven voorbeelden die duidelijk maken hoe mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt.
Context 6: Socio-economische samenleving
- 5: geven voorbeelden van het veranderlijk karakter van arbeid en economische activiteiten.
- 6: geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden.
LEREN LEREN:
- 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen.
- 14: De leerlingen zijn bereid alle studierichtingen en beroepen naar waarde te schatten.
LEERPLANDOELSTELLINGEN
Go!AV Economie; 2006/042
Attitudes beroepshouding:
- Zin voor samenwerking: willen bijdragen tot een leef- en werkomgeving als gemeenschap van mensen;
- Leergierigheid: actief zoeken naar situaties om zijn competentie te verbreden en te verdiepen, zich door middel van actualiteit op de hoogte houden van nieuwe gegevens;
- Resultaatgerichtheid: gedreven naar het einddoel van de activiteit toewerken;
- Zelfstandigheid en zin voor initiatief: zelfstandig aan een taak kunnen werken en problemen durven aanpakken;
- Ruime en actieve belangstelling tonen voor alle aspecten van economie, de theorie kunnen toetsen aan de werkelijkheid.
Naast de kennishouding moeten de leerlingen:
- Zelfstandig problemen kunnen aanpakken door het aankweken van onder andere de volgende attitudes:
- aanpassingsvermogen;
- kritisch-ethische opstelling;
- efficiëntie, productiviteit en zelfwerkzaamheid;
- zin voor afwerking, orde, netheid en nauwkeurigheid (ook op het vlak van talen);
- algemene belangstelling, breeddenkendheid en openheid;
- concentratievermogen, doorzettingsvermogen en beslissingsvermogen;
- kunnen luisteren, afspraken naleven;
- verantwoordelijkheidszin;
- zin voor objectiviteit, waarheid en eerlijkheid, rechtvaardigheid;
- zin voor bescheidenheid;
- bereidheid eigen fouten te verbeteren.
OVSG
Wiskunde (0/2/2006/425):
Algemene vaardigheden en attitudes:
- Wiskundige problemen planmatig kunnen aanpakken (door eventueel hiërarchisch op te splitsen in deelproblemen).
- Voorbeelden kunnen geven van reële problemen die met behulp van wiskunde kunnen worden opgelost.
- Kennis, inzicht en vaardigheden verworven in wiskunde bij het verkennen, vertolken en verklaren van problemen uit de realiteit kunnen gebruiken.
- Een zin voor nauwkeurigheid aan de dag leggen bij het handteren en toepassen van wiskunde
- Gericht zijn op samenwerking om de eigen mogelijkheden te vergroten.
KOV
Wiskunde (D/2004/0279/019): Algemene eindtermen
De leerlingen kunnen:
- Wiskundige problemen planmatig aanpakken (door eventueel hiërarchisch op te splitsen in deelproblemen).
- Voorbeelden geven van reële problemen die met behulp van wiskunde kunnen worden opgelost.
- Kennis, inzicht en vaardigheden die ze verwerven in wiskunde bij het verkennen, vertolken en verklaren van problemen uit de realiteit gebruiken.
De leerlingen:
- Leggen een zin voor nauwkeurigheid aan de dag bij het hanteren en het toepassen van wiskunde.
- Zijn gericht op samenwerking om de eigen mogelijkheden te vergroten.
VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN
STAM:
- 1: Lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen).
- 4: Lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen).
- 8: Lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren).
- 18: Lln gedragen zich respectvol (respect).
- 19: Lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken).
- 20: Lln nemen verantwoordelijkheid op voor het eigen handelen, in relaties met anderen en in de samenleving (verantwoordelijkheid).
- 25: Lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid).
CONTEXT:
Context 1: Lichamelijke gezondheid en veiligheid
- 4: Lln nemen een ergonomische en gevarieerde sta-, zit-, werk- en tilhouding aan.
- 11: Lln passen veiligheidsvoorschriften toe en nemen voorzorgen voor een veilige leef- en werkomgeving.
Context 5: Politiek-juridische samenleving
- 13: Lln geven voorbeelden die duidelijk maken hoe mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt.
Context 6: Socio-economische samenleving
- 5: Lln geven voorbeelden van het veranderlijk karakter van arbeid en economische activiteiten.
- 6: Lln geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden.
LEREN LEREN:
- 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen.
- 14: De leerlingen zijn bereid alle studierichtingen en beroepen naar waarde te schatten.