Logistiek berekend Speldetail

Doel:

  • Leerlingen maken kennis met de praktische én cijfermatige kant van wegtransport op palletten.
  • Leerlingen leren in drie dimensies redeneren en toetsen berekende cijfers aan de fysieke realiteit.
  • Leerlingen leren transportkost interpreteren en er economische conclusies uit trekken.
  • Leerlingen leren overleggen en samenwerken met de handen uit de mouwen.

Grootte van de groep:

6-8 leerlingen

Duur van het spel:+/- 45 minuten

Speluitleg:

  • De leerlingen worden opgedeeld in groepjes van 2. Elk groepje neemt het laden van één pallet voor zijn rekening.
  • De leerlingen proberen zoveel mogelijk transportdozen in diverse afmetingen op één pallet te stapelen zonder met de voeten van de grond te komen of gekke dingen te doen in de hoogte. De voorraad transportdozen is beperkt, dus snel werken is de boodschap: wie langzaam werkt vindt geen dozen meer om op zijn pallet te stapelen.
  • De palletten worden vergeleken: wie stapelde er het meest transportdozen op zijn pallet ? En is de stapeling wel stabiel ? Een ritje met een transpallet over een tiental meter test het proefondervindelijk. Opgepast voor vallende dozen !
  • De leerlingen schatten het aantal schoendozen dat in de transportdozen op hun pallet staat. Niet makkelijk omwille van de verschillende maten: van 1 tot 6 schoendozen per verpakking.
  • De leerlingen berekenen hoeveel palletten er passen op de laadvloer van een oplegger, je weet wel, zo een gevaarte van 13 meter lang en bijna 2,5 meter breed, getrokken door een trekker. Dan toetsen ze hun berekeningen aan de realiteit door miniatuur palletten te plaatsen op een laadvloer op schaal. Creatief zijn is de boodschap, anders krijg je er één pallet minder op en stijgt de transportkost per doos dus met maar liefst 3% !
  • Dan berekenen de leerlingen de transportkost per schoendoos voor een volle oplegger. 1.400 € voor een vrachtwagen naar Italië is een aardig bedrag, maar door onze optimale stapeling en belading valt de kost per schoendoos verrassend mee: nu begrijpen we waarom een marktleider als Nike heel de regio EMEA (Europa – Midden-Oosten – Afrika) vanuit slechts één centraal gelegen distributiecentrum belevert, al zijn de afstanden vaak aanzienlijk.
  • Als er nog tijd over is kijken we samen naar innovatieve kartonnen palletten al dan niet met een supergrote doos erop. Waar dienen die dingen voor ? Waarom karton en geen hout ? Moet je sterk zijn om kartonnen palletten te verplaatsen, of valt dat best wel mee als je het slim speelt ?
  • Je voelt het, dit is een echt doe-spel: rekenen op zich is niet leuk, tot je al doende ervaart waar al dat rekenen in de praktijk goed voor is…