Logistiek berekend Speldetail

Doel:

  • Leerlingen maken kennis met de verschillende onderdelen van een prijsofferte.
  • Leerlingen leren rekenen met wisselkoersen.
  • Leerlingen leren een transport- en verpakkingskost berekenen.
  • Leerlingen leren informatie filteren.
  • Leerlingen leren hoe ze een toekomstige klant kunnen overtuigen.
  • Leerlingen leren overleggen en samenwerken.

Grootte van de groep:

8 leerlingen

Duur van het spel:+/- 60 minuten

Speluitleg:

· De leerlingen worden opgedeeld in 2 groepen. Elke groep vertegenwoordigt een bedrijf.

· Beide bedrijven krijgen bij het begin van het spel een mail van AB Inbev. Zij zijn op zoek naar een partner voor het produceren van een nieuwe sportdrank ‘Diablo Rosso’. Elk bedrijf wordt gevraagd om een prijsofferte op te stellen volgens de wensen van AB Inbev.

· Elk bedrijf heeft vier medewerkers met elk een specifieke functie. Tijdens het eerste deel van het spel zullen er expertgroepen gevormd worden per functie.

GROEP 1 = CEO’S

De CEO’s moeten zich voorbereiden om nadien het opstellen van de prijsofferte in goede banen te leiden en AB Inbev weten te overtuigen om voor hun bedrijf te kiezen.

GROEP 2 = PRODUCTMANAGERS

De productmanagers zijn verantwoordelijk voor de flyers die bij een externe partij moeten worden aangekocht. Zij gaan na, rekening houdend met alle wisselkoersen, wat het voordeligste alternatief is.

GROEP 3 = TRANSPORTMANAGERS

De transportmanagers moeten berekenen wat het kost en hoe lang het duurt om alle goederen van Milaan tot in Leuven te brengen per vrachtwagen, per schip of per trein.

GROEP 4 = VERPAKKINGSMANAGER

De verpakkingsmanagers ga na wat de verschillende mogelijkheden zijn om alle goederen te verpakken en wat dit alles zal kosten.

· Wanneer iedereen zich ‘expert’ gemaakt heeft in zijn domein, keren alle medewerkers terug naar hun bedrijf. Ze zullen nu samen onder leiding van de CEO de prijsofferte opstellen.

· Nadien moet de CEO de prijsofferte van zijn onderneming kort komen voorstellen, alsook AB Inbev overtuigen om voor zijn/haar bedrijf te kiezen.