Logistiek berekend | Leerplandoelstellingen

Leerplandoelstellingen GO!

  1. Economie Moderne talen D-finaliteit LEERPLANNUMMER 2024/3D/ECO/M

WD3_06.01.05 De leerlingen leggen in betekenisvolle situaties de betekenis uit van betrouwbaarheidsniveau, betrouwbaarheidsinterval en foutenmarge.

WD3_16.01.01 De leerlingen analyseren prijsvorming bij monopolie, monopolistische concurrentie en oligopolie.

WD3_16.01.07 De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren.

Economie -Wiskunde D-finaliteit LEERPLANNUMMER 2024/3D/ECO/W

WD3_06.01.05 De leerlingen leggen in betekenisvolle situaties de betekenis uit van betrouwbaarheidsniveau, betrouwbaarheidsinterval en foutenmarge.

WD3_16.01.01 De leerlingen analyseren prijsvorming bij monopolie, monopolistische concurrentie en oligopolie.

WD3_16.01.07 De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren. 

  1. Logistiek 3de graad A-finaliteit Leerplannummer 2024/3A/LOG

BK3_01.01 De leerlingen werken in teamverband met aandacht voor de organisatiecultuur, communicatie en procedures.

  • 01.01 De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.
  • 01.02 De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.
  • 01.03 De leerlingen passen interne procedures en afspraken toe.

BK3_01.02 De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.

  • 02.01 De leerlingen passen procedures uit stappenplannen, instructiefiches of handleidingen toe.
  • 02.02 De leerlingen passen strategieën voor planning en organisatie toe.

BK3_01.03 De leerlingen handelen economisch en duurzaam.

  • 03.01 De leerlingen passen procedures toe om kostenbewust om te gaan met materialen, grondstoffen of tijd.
  • 03.02 De leerlingen passen procedures toe met betrekking tot milieuvoorschriften.

BK3_01.04 De leerlingen handelen veilig, ergonomisch en hygiënisch.

  • 04.01 De leerlingen passen procedures toe met betrekking tot veilig handelen.
  • 04.02 De leerlingen passen procedures met betrekking tot ergonomisch handelen toe.
  • 04.03 De leerlingen passen procedures toe met betrekking tot hygiënisch handelen.

BK3_02.04 De leerlingen hanteren gereedschappen en hulpmiddelen op een veilige manier in functie van de uit te voeren opdrachten.

  • 04.01 De leerlingen lichten gereedschappen en hulpmiddelen binnen een magazijnomgeving toe.
  • 04.02 De leerlingen lichten het belang van veiligheid binnen een magazijnomgeving toe.
  • signalisatie , veiligheidspictogrammen

BK3_02.04.03 De leerlingen hanteren gereedschappen en hulpmiddelen op een veilige manier.

BK3_02.04.04 De leerlingen controleren gereedschappen en hulpmiddelen vóór en na gebruik.

BK3_02.05 De leerlingen hanteren interne transportmiddelen op een veilige manier in functie van de uit te voeren opdrachten.

  • 05.01 De leerlingen lichten omgevingsfactoren inzake veiligheid in functie van het gebruik van interne transportmiddelen.
  • 05.02 De leerlingen bespreken verschillende soorten interne transportmiddelen.
  • waarop de bestuurder zit of staat: reachtruck, stapelaar, orderverzameltruck, combitruck, pallettruck, heftruck
  • waarop de bestuurder niet zit of staat: transpallet, steekwagen, rolcontainer

BK3_02.05.03 De leerlingen gebruiken interne transportmiddelen waarop men niet zit of staat in functie van de uit te voeren opdrachten.

BK3_02.16 De leerlingen laden en lossen goederen in en uit een extern transportmiddel.

  1. Bedrijfsorganisatie 3de graad dubbele finaliteit Leerplannummer 2024/3DA/BED

BK3_01.01: De leerlingen werken in teamverband met aandacht voor de organisatiecultuur, communicatie en procedures.

  • 01.01: De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.
  • 01.02: De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.
  • 01.03: De leerlingen passen interne procedures en afspraken toe.

BK3_01.02: De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.

  • 02.01: De leerlingen passen procedures uit stappenplannen, instructiefiches of handleidingen toe.
  • 02.02: De leerlingen passen strategieën voor planning en organisatie toe.
  • 02.03: De leerlingen passen strategieën voor kwaliteitscontrole toe.

BK3_01.03: De leerlingen handelen economisch en duurzaam.

  • 03.01: De leerlingen passen procedures toe om kostenbewust om te gaan met materialen, grondstoffen of tijd.
  • 03.02: De leerlingen passen procedures toe met betrekking tot milieuvoorschriften.

BK3_02.02 De leerlingen communiceren doelgericht in het Nederlands.

WD3_16.04.02 De leerlingen analyseren prijsvorming bij volkomen concurrentie.

WD3_16.04.03.03 De leerlingen illustreren de impact van externe kosten op het prijsmechanisme.

WD3_16.04.05 De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren.

WD3_16.04.12 De leerlingen bespreken internationaal handels- en betalingsverkeer.

WD3_16.04.12.01 De leerlingen analyseren het belang van internationale handel voor België.

Leerplandoelstellingen VVKSO

  1. Economie D-finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/181

LPD 1 – De leerlingen analyseren relaties tussen de economische actoren.

LPD 3 – De leerlingen analyseren prijsvorming bij monopolie, monopolistische concurrentie en oligopolie.

LPD 8 De leerlingen analyseren gevolgen van internationaal handelsverkeer.

LPD 9 De leerlingen analyseren internationaal betalingsverkeer met inbegrip van

LPD 17 – De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling.

  1. Logistiek 3de graad A-finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/324

BK 01: De leerlingen werken in teamverband (organisatiecultuur, communicatie, procedures).

BK 02 De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.

BK 03: De leerlingen handelen economisch en duurzaam.

BK 04 De leerlingen handelen veilig, ergonomisch en hygiënisch.

BK 06: De leerlingen gebruiken arbeidsmiddelen en interne transportmiddelen.

BK 17: De leerlingen laden en lossen goederen in en uit een extern transportmiddel.

BK 18 De leerlingen verplaatsen goederen van en naar diverse locaties.

BK 19: De leerlingen stapelen en ontstapelen goederen op diverse hoogten.

  1. Bedrijfsorganisatie 3de graad dubbele finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/242

BK 01 De leerlingen werken in teamverband (organisatiecultuur, communicatie, procedures). (LPD 1)

BK 02 De leerlingen handelen kwaliteitsbewust. (LPD 1)

BK 03 De leerlingen handelen economisch en duurzaam. (LPD 1)

BK 04 De leerlingen handelen veilig, ergonomisch en hygiënisch. (LPD 1)

SMD 16.04.05 De leerlingen analyseren relaties tussen de economische actoren.

SMD 16.08.04 De leerlingen illustreren het belang van een bedrijfsstrategie, inclusief logistiek en duurzaamheid.