Belevingsmagazijn | Speldetail
Doel:
- Kennismaken met de werking van een magazijn.
- Leren van snel & nauwkeurig te orderpicken/replenishen.
- Initiatie barcodescannen, zowel voor orderpicken als replenishen
- Efficiënt leren samenwerken.
- Rekening houden met Ergonomie op de werkplek.
Grootte van de groep: 6 à 8 leerlingen
Duur van het spel: +/- 45 minuten
Speluitleg:
De leerlingen worden opgedeeld in 2 groepen.
FASE 1:
Elke groep moet zo snel mogelijk en zonder fouten een bestelling voor een klant klaarzetten op een pallet aan de hand van een picklijst en een barcodescanner.
- Bij het orderpicken moet men letten op de locatie van het product, het type van product (wordt weergegeven a.d.h.v. kleurencode), de grootte van het product (1-pack, 6-pack of 12-pack) en het aantal. De barcodescanner helpt hen om te bepalen of ze daadwerkelijk het juiste product uit het rek halen.
- Bij het stapelen moet men erop letten dat:
– de kleurencodes zichtbaar blijven zodat de levering gecontroleerd kan worden.
– de zware/grote dozen onderaan en de lichte/kleine dozen bovenaan gezet worden zodat de stapeling stabiel is.
– de producten in het midden en niet over de rand van het pallet gestapeld worden.
De tijd die elke groep nodig heeft wordt gemeten.
Er wordt ook rekening gehouden met de nauwkeurigheid van de leerlingen. Fouten zijn producten die verkeerd, te weinig of te veel zijn in de stapeling. Elke fout wordt omgerekend in extra tijd (+ 1 min). De groep die het snelst de bestelling heeft klaargezet (dus ook met de straftijd erbij gerekend) is gewonnen.
FASE 2:
Elke groep moet zo snel mogelijk en zonder fouten een levering van een klant stockeren in het magazijn.
- Bij het replenishen moet men letten op het type van product (wordt weergegeven a.d.h.v. kleurencode), de grootte van het product (1-pack, 6-pack of 12-pack), het aantal en de locatie van het product. De barcodescanner helpt hen om te bepalen of ze daadwerkelijk het juiste product uit het rek halen.
De tijd die elke groep nodig heeft wordt gemeten.
Er wordt ook rekening gehouden met de nauwkeurigheid van de leerlingen. Fouten zijn producten die op een verkeerde locatie staan. Elke fout wordt omgerekend in extra tijd (+ 1 min). De groep die het snelst de levering in het magazijn heeft opgeslagen (dus ook met de straftijd erbij gerekend), wint.