Circulaire economie | Speldetail

Spelomschrijving:

Achtergrond:

Het splinternieuwe leerspel Circulaire Economie werd ontworpen in 2020 door een educatieve masterstudent van de Universiteit Antwerpen. In 2025 kreeg het leerspel een grondige opfrisbeurt door drie educatieve Bachelorstudenten van de Thomas More hogeschool, met inspirerende input van Nike.

Inleiding (20’):

  • Als teaser bekijken we een fragment uit de science fiction tekenfilm “Wall-e”: een sympathiek robotje ruimt de ganse dag vuilnis op, want de mens heeft de Aarde achtergelaten als een levenloos stort en wacht in een ruimteschip tot robotjes als Wall-e de Aarde terug leefbaar gemaakt hebben. Is dit fictie, of is de mens inderdaad goed bezig om van de Aarde een onleefbare vuilnisbelt te maken ?!
  • Aan de hand van enkele sprekende beelden en grafieken tonen we aan dat de mens – intussen meer dan 8 miljard stuks – boven zijn stand leeft inzake ecologische voetafdruk. We vergelijken lineaire economie met twee alternatieven: recyclage en circulaire economie.
  • De 9 R’s van circulaire economie worden live gepresenteerd aan de hand van Nike samples.

Quiztime (15’):

  • In teams van twee bedenken de leerlingen voor elke R voorbeelden uit hun leefwereld. Elk goed voorbeeld levert een punt op. Punten worden afgebeeld op een poster van de 9 R’s. Kiest jouw team bv. rood als kleur en scoor je een punt op “Reduce”, dan plak je een rode magneet op “Reduce”.
  • Op het einde worden de 9 R’s nog eens samengevat en evalueren we welk team de beste score gehaald heeft. Verrassend hoe goed we met zijn allen circulaire economie al kennen!

Business concept (20’):

  • Tenslotte bedenken de teams een business concept: hoe gaan jullie “Nike grind” (rubberen korrels van gemalen schoenzolen) commercialiseren ? Je krijgt daarvoor even tijd en pitcht dan je idee.
  • Je legt je USP (unique selling proposition) en je verdienmodel uit.
  • Conclusie: circulaire economie is niet alleen goed voor het milieu, het biedt ook 1.001 kansen voor creatieve ondernemers !

Doel:

  • leerlingen maken kennis met de negen R’s van circulaire economie en passen dat toe in een concreet businessconcept
  • leerlingen worden bewust van het economisch potentieel van producten aan het einde van hun (eerste) leven
  • leerlingen brainstormen “out of the box” en werken hun ideeën concreet uit tot een conceptvoorstel
  • leerlingen leren een conceptvoorstel voor een live publiek motiveren in een overtuigende “sales pitch”
  • leerlingen beoordelen een conceptvoorstel in termen van USP en verdienmodel

Grootte van de groep:

6 tot 8 leerlingen, die werken in groepjes van 2

Duur van het spel:

50-60 minuten

Vervolgopdracht: Ondernemingsplan (optioneel)

Desgewenst kan de leerkracht nadien op school de leerlingen een ondernemingsplan voor hun businessconcept laten uitwerken en laten ‘pitchen’ voor een groep stakeholders.