Stadswinkel | Leerplandoelstellingen

Leerplandoelstellingen GO!

  1. Economie Moderne talen D-finaliteit LEERPLANNUMMER 2024/3D/ECO/M

WD3_16.01.03 De leerlingen leggen uit hoe de overheid werkgelegenheid en concurrentiekracht bevordert.

WD3_16.01.06 De leerlingen leggen uit hoe de overheid via sociale en fiscale maatregelen ongelijkheid in een samenleving tracht te beperken.

WD3_16.01.07 De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren.

WD3_16.01.08 De leerlingen lichten de samenstelling van het bbp toe vanuit de productie-, inkomens- en bestedingsbenadering.

WD3_16.01.09 De leerlingen analyseren internationaal handels- en betalingsverkeer.

WD3_16.01.10 De leerlingen leggen vraag en aanbod op de geld- en kapitaalmarkt uit.

  • vraag en aanbod van kapitaal, prijsvorming, beïnvloedende factoren
  • prijsvorming in de realiteit
  • aandelen, obligaties, beleggingsfondsen: kost, waardering, opbrengst, risico

WD3_16.01.12 16.01.15 De leerlingen evalueren economische groei als indicator voor welvaart en welzijn.

  • BBP als indicator voor economische groei: voor- en nadelen
  • determinanten voor economische groei
  • disruptieve factoren en innovatie
  • impact van economische groei op mens en omgeving
  • wenselijkheid van economische groei
  • andere maatstaven voor welvaart en welzijn

WD3_16.01.13 16.01.16 De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling.

  • duurzame ontwikkeling: duurzame maatschappij, duurzame ontwikkelingsdoelen

WD3_16.07.02 De leerlingen lichten courante financieringsvormen op korte en lange termijn toe.

Economie -Wiskunde D-finaliteit LEERPLANNUMMER 2024/3D/ECO/W

WD3_16.01.03 De leerlingen leggen uit hoe de overheid werkgelegenheid en concurrentiekracht bevordert.

WD3_16.01.06 De leerlingen leggen uit hoe de overheid via sociale en fiscale maatregelen ongelijkheid in een samenleving tracht te beperken.

WD3_16.01.07 De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren.

WD3_16.01.08 De leerlingen lichten de samenstelling van het bbp toe vanuit de productie-, inkomens- en bestedingsbenadering.

WD3_16.01.09 De leerlingen analyseren internationaal handels- en betalingsverkeer.

WD3_16.01.10 De leerlingen leggen vraag en aanbod op de geld- en kapitaalmarkt uit.

  • vraag en aanbod van kapitaal, prijsvorming, beïnvloedende factoren
  • prijsvorming in de realiteit
  • aandelen, obligaties, beleggingsfondsen: kost, waardering, opbrengst, risico

WD3_16.01.12 16.01.15 De leerlingen evalueren economische groei als indicator voor welvaart en welzijn.

  • BBP als indicator voor economische groei: voor- en nadelen
  • determinanten voor economische groei
  • disruptieve factoren en innovatie
  • impact van economische groei op mens en omgeving
  • wenselijkheid van economische groei
  • andere maatstaven voor welvaart en welzijn

WD3_16.01.13 16.01.16 De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling.

  • duurzame ontwikkeling: duurzame maatschappij, duurzame ontwikkelingsdoelen

WD3_16.07.02 De leerlingen lichten courante financieringsvormen op korte en lange termijn toe.

  1. Bedrijfsorganisatie 3de graad dubbele finaliteit Leerplannummer 2024/3DA/BED

BK3_01.01: De leerlingen werken in teamverband met aandacht voor de organisatiecultuur, communicatie en procedures.

  • 01.01: De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.
  • 01.02: De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.
  • 01.03: De leerlingen passen interne procedures en afspraken toe.

BK3_01.02.02: De leerlingen passen strategieën voor planning en organisatie toe.

BK3_01.03.01: De leerlingen passen procedures toe om kostenbewust om te gaan met materialen, grondstoffen of tijd..

BK3_02.02: De leerlingen communiceren doelgericht in het Nederlands.

WD3_16.04.04 De leerlingen lichten de rol van financiële instellingen toe.

  • debetrente, creditrente, rentemarge
  • dienstverlening van financiële instellingen

WD3_16.04.05 De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren.

  • economische kringloop: gesloten en open economie
  • kritiek op de economische kringloop

WD3_16.04.06 De leerlingen lichten de samenstelling van het BBP vanuit de productiebenadering toe.

WD3_16.04.11 De leerlingen evalueren economische groei als indicator voor welvaart en welzijn.

  • impact van economische groei op mens en omgeving
  • wenselijkheid van economische groei
  • andere maatstaven voor welvaart en welzijn

WD3_16.04.12 De leerlingen bespreken internationaal handels- en betalingsverkeer.

WD3_16.04.12.01 De leerlingen analyseren het belang van internationale handel voor België.

WD3_16.08.02 De leerlingen analyseren elementen van de marketing mix vanuit een casus.