Webshop logistiek | Speldetail

Doel:

  • Leerlingen maken kennis met de wereld achter de schermen van een webshop.
  • Leerlingen leren de verschillende stappen in het logistieke proces van een webshop kennen.
  • Leerlingen leren al kwissend de logistieke sector kennen.
  • Leerlingen leren de verschillende documenten kennen die in de goederenstroom te pas komen.
  • Leerlingen kruipen in verschillende rollen; klant, commercieel medewerker, picker, packer.
  • Leerlingen leren een picklijst opstellen.
  • Leerlingen leren een item uit een magazijn te picken en in te pakken.
  • Leerlingen leren hoe ze een pakbon moeten opstellen.

Grootte van de groep:

+/- 8 leerlingen

Duur van het spel: +/- 60 minuten

Speluitleg:

· De leerlingen spelen het spel in groepjes van twee.
· Ze surfen op één van onze tablets of hun eigen smartphone naar de webshop (http://www.easywebshop.com/litcshop). Daar mogen ze ter waarde van maximum €1600 producten kiezen. Het gaat om consumentenelektronica, dicht bij de leefwereld van jongeren dus.
· De leerlingen moeten geld verdienen om hun bestelling te ‘betalen’. Dit doen ze door deel te nemen aan de online “Kahoot logistieke quiz”. De leerlingen worden opgedeeld in teams van 2. Voor elk correct antwoord, krijgt elke leerling €100. Eens het juiste budget dat ze gespendeerd hebben in de webshop bereikt is, mogen ze naar de volgende stap.
· Met de tablet plaatst de leerling zijn definitieve bestelling als “klant”.
· Nu wordt de leerling “commercieel medewerker”. Hij moet zijn eigen picklijst en pakbon invullen aan de hand van zijn binnengekomen bestelling op de “server” tablet. De leerling vult deze twee documenten in op basis van een bevestigingsmail die hij heeft ontvangen.
· Vervolgens verhuizen we naar het magazijn. De leerlingen worden nu “picker” en moet zijn eigen bestelling picken in het magazijn. De producten worden gepickt en afgevinkt op de pickbon.
· In het laatste deel van de oefening vult de leerling de pakbon in en verpakt hij de te leveren goederen. Als de levering klopt, betaalt de leerling ‘cash’ aan de begeleider.