“Nike staat voor succes en winnen. We creëren een omgeving waarin iedereen kan bijdragen aan dit succes”

Moeten we Nike nog voorstellen? Jaarlijks verkoopt het meest succesvolle sportmerk ter wereld onnoemelijk veel schoenen en kleding. En een groot deel daarvan passeert door de Europese Logistieke Campus in Laakdal, Ham en Herentals, van waaruit ze worden verzonden naar Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De campus is tevens de thuisbasis van het LITC. Hoog tijd voor een gesprek over de carrièremogelijkheden bij Nike ELC, dus. We interviewden Filip Peeters, personeelsverantwoordelijke voor de Europese Logistieke Campus van Nike.

Filip, hoeveel mensen werken er nu eigenlijk op Nike ELC?

Momenteel zijn er zo’n 3300 vaste medewerkers in dienst. In de piekperiode komen er nog zo’n duizendtal extra bij, met een flexibel contract. De laatste twintig jaar hebben we een sterke groei gekend van de tewerkstelling, en al zeker de afgelopen jaren. Dit komt natuurlijk voor een stuk door de sterke groei van Nike, maar ook omdat wij hier zelf altijd meer verantwoordelijkheden hebben opgenomen. We bevoorraden van hieruit zowel de groothandel, als onze eigen retailkanalen maar zorgen ook voor de hele digitale orderfulfillment. Iedereen die op www.nike.com iets koopt, bestelt dus eigenlijk rechtstreeks bij ons. Deze groei symboliseert zich met de twee nieuwe distributiecentra: Wings en The Court in Laakdal. Wings is al twee jaar operationeel intussen, The Court treedt midden 2019 in werking.

Wat zijn hun functies zoal?

Bij logistieke functies wordt er vaak enkel gedacht aan de medewerkers in de distributiecentra: vorklift- en heftruckchauffeurs, orderverzamelaars… Daar hebben we in de afgelopen jaren heel wat vacatures van ingevuld. Deze mensen stromen voornamelijk in via een interimcontract en stromen zo door naar een vast contract.

Maar logistiek is meer dan dat. We bieden eveneens zeer interessante carrièremogelijkheden voor jonge universitairen die zowel businessexpertise als leiderschapervaring willen opdoen. Speciaal daarvoor hebben we een Leadership Rotation Program. Via een eerste job als eerstelijnsverantwoordelijke leren ze hier om resultaten te halen door samen te werken met mensen en leiding te geven. Na een jaar wisselen ze naar een rol als distributieplanner om de businessdynamiek te leren kennen en de end-to-end keten onder de knie te krijgen. Op die manier is dit een ideale springplank om een logistieke carrière op te bouwen en door te groeien naar een managementfunctie.

Daarnaast zoeken we ook steeds naar analistenprofielen, leidinggevende profielen en zijn we continu op zoek naar logistieke experts, technisch personeel en heel specifieke functies zoals HR professionals.

Hoeveel mensen worden er in het komende jaar aangeworven?

Het is moeilijk daar een cijfer op te plakken. Bij de opening van The Court zullen we in eerste instantie vooral mensen verschuiven van de bestaande distributiecentra naar The Court.

Bijkomende jobs zijn altijd een gevolg van een groei in volume of een additionele complexiteit in onze processen, zoals bijvoorbeeld digitale orders of bijkomende inkomende orders in aspecten die we vandaag nog niet doen.De logistiek speelt zeker in de nieuwe wereld van online shoppen een zeer belangrijke rol. Wij willen daar een leidende rol in spelen, door bepaalde nieuwe businessmodels proactief te gaan onderzoeken. Een voorbeeldje? We onderzoeken nu logistieke oplossingen om te zorgen dat je in de echte grootsteden zoals Londen al op de dag van de bestelling zelf kan leveren. Dergelijke servicegerichte verbeteringen in het logistieke proces blijven nog steeds mogelijk.

Hoe verloopt de aanwervingsprocedure?

Voor toekomstige medewerkers voor onze distributiecentra is het simpel: zij kunnen zich kandidaat stellen via de website van onze twee aanwervingspartners: Start People en Tempo Team. Daarna worden ze uitgenodigd voor een interview en een aantal testen. Slagen ze hiervoor, dan krijgen ze een dag opleiding en kunnen ze hier tewerkgesteld worden.

Voor andere functies kan je terecht bij www.nikejobs.com. Op deze website kan je ook zien in welke omgeving je terechtkomt.

Tot slot: wat zijn volgens jou de grootste troeven van Nike als werkgever?

Nike staat voor succes en winnen. Wij creëren een omgeving waarin iedereen kan bijdragen aan dit succes, maar ook meedeelt en geniet van het succes van Nike. We bieden niet enkel interessante jobs, maar ook een heel leuke werkomgeving, met state-of-the-art kantoren en distributiecentra, sportfaciliteiten, personeelskortingen en een leuke, open en sportieve werksfeer. En doorgroeimogelijkheden, natuurlijk. Het beste voorbeeld? Dat zijn misschien ikzelf en de huidige General Manager, Kurt Van Doninck. Ik ben begonnen als ingenieur en ben intussen personeelsverantwoordelijke. Kurt begon ooit als medewerker binnen customs. Allebei hebben we de kans gekregen door te groeien naar de leidinggevende rol die we nu opnemen. En daar genieten we nog steeds elke dag van.

Top! Bedankt voor het interview, Filip!