“Bij KDG waren ze zeer tevreden over het vernieuwde XuXu leerspel. En ik was zeer tevreden over mijn punten!”
Vrouwen in de logistiek: het kan. Dat bewijst Joni, kersvers afgestudeerd als Bachelor Logistiek Management aan de Karel de Grotehogeschool in Antwerpen en voormalig (tweemaal!) stagiaire bij het LITC. Deze week begon ze aan haar eerste job bij de Antwerpse containerterminaluitbater PSA ATS.
Joni, kan je jezelf even voorstellen?
Ik ben 20 jaar, en woon samen met mijn vriend Tim en mopshond Gust in Borsbeek. Ik speel badminton, danste vroeger, en studeerde in het middelbaar handel aan het Mater Dei in Brasschaat. Daar kreeg ik, na een eerste weekstage in het LITC, de smaak van de logistiek te pakken. Ik begon aan de studie Logistiek Management aan de KDG, en ben net gestart in mijn eerste job bij PSA ATS.
Vanwaar de voorliefde voor logistiek?
Die is toch vooral gegroeid door mijn stage in het middelbaar. Na die stage wist ik: ik wil de logistiek in. Nochtans zaten er wel wat logistiekers in mijn familie: mijn papa is havenarbeider, mijn grootvader werkte in de logistieke sector bij Westerlund, ik heb twee tantes die respectievelijk bij Rhenus Logistics en Nike werken. Zelfs mijn vriend werkt bij Nike, in het distributiecentrum. Je kan dus wel zeggen dat ik in hun voetsporen treed, nu.
Je eerste stage bij het LITC was dus een succes. Zo’n succes zelfs dat je ook tijdens je bacheloropleiding terugkwam bij het LITC. Vertel!
Deze projectstage was wat langer dan een week. Zo leerde ik het LITC echt kennen. Mijn hoofdtaak bestond erin om het bestaande leerspel XuXu wat lichter, creatiever en speelser te maken. Dit is het zwaarste leerspel binnen het LITC, maar we merkten dat het te zwaar was voor de meeste leerlingen. Nu is het wat vereenvoudigd zonder aan niveau in te boeten. Het is nog meer in een spelvorm gegoten, al blijft het zakelijke aspect de leidraad. Leerlingen zetten nog steeds een distributienetwerk op. De berekeningen, op basis waarvan ze beslissingen moeten nemen, zijn wat lichter gemaakt. Het zakelijke meeting- en presentatieaspect zijn belangrijker geworden. Dat discussiëren over beslissingen en het uiteindelijke presenteren met argumentatie, zijn de belangrijkste skills die we nu bijbrengen in het spel. Het is nu vooral gericht op leerlingen uit ASO Economie, TSO Handel, en de studenten van hogescholen en universiteiten die op bezoek komen in het LITC. Tijdens de presentatie van mijn project vroeg ons opleidingshoofd aan KDG of ze het materiaal kon gebruiken. Ze waren dus zeer tevreden over het werk, en ik ben zeer tevreden over de punten die ik ervoor gekregen heb. (lacht)
En nu ben je dus aan de slag bij PSA ATS. Wat doe je er?
PSA ATS is een belangrijke containerterminaluitbater in de Antwerpse haven, met twee locaties op rechteroever (kaai 869 en 913 en twee op linkeroever (kaai 1742 en 1718). Ze behandelen voornamelijk het laden en lossen van ‘zeereuzen’. Ik ben begonnen op de afdeling Central Barge Planners (CBPA). Momenteel ben ik bezig met het beheer van opdrachten voor de lichters. Wij krijgen ladingen of lossingen binnen die we moeten verwerken. Na enkele maanden in deze functie word ik opgeleid tot planner. Hier bekijk ik de timing van het binnenkomen van de binnenschepen en moet ik checken wie wanneer en waar kan aanleggen, met welke lading. Ik werk in shiften: vroege en late. In de toekomst kunnen hier ook nachtshiften bijkomen.
Zie je veel loopbaankansen in de logistiek?
Wel, ja. Men zegt altijd dat er heel veel jobs zijn in de logistiek en dat is ook zo. Ik was nogal kieskeurig, wist dat ik meer operationeel wou werken, en ook ik heb snel een job gevonden. Of ik deze job lang ga blijven doen? Nog geen idee. Ik wil van alles doen en uitproberen, en blijven leren. Daarom is PSA ATS ook zo’n leuke werkgever, aangezien ze dit echt stimuleren door ons bijvoorbeeld te laten deelnemen aan hackathons en beurzen. Mijn droom is om op lange termijn zoveel kennis en expertise te hebben opgedaan in deze sector, dat ik mijn kennis kan doorgeven als docente of via gastcolleges. Andere mensen helpen met kennisoverdracht, dat doe ik graag.
Wat denk je zelf over vrouwen in de logistiek?
Hoe meer, hoe liever wat mij betreft. Maar ik merk wel dat er niet zo veel vrouwen bij me in de opleiding zaten. Zo’n 20% maar. Als we naar events gaan, zien we ook dat het toch voornamelijk een mannenwereld is. Ik ben het nu al gewoon, maar het zou toch leuker zijn ook meer vrouwen in de sector te krijgen. Het opleidingshoofd binnen KDG houdt hier alvast rekening mee.
Veel mensen weten ook niet wat logistiek is. Mensen die in de logistiek werken, hebben vaak al familie die er al in zat. Er is dus nog werk aan het imago van de sector. Want alles is uiteindelijk logistiek: ik deed zelf vakantiewerk in een kledingwinkel. Daar controleren hoe het met de stock zat, is ook logistiek. Als je dat kan meegeven vanop de middelbare school, dan ben je al een stap verder. Daarom is het LITC ook zo’n leuk initiatief, omdat er daar echt rond gewerkt wordt.