Duurzame bevoorradingsketen | Speldetail

Doel:

  • leerlingen maken kennis met de logistieke keten
  • leerlingen leren voor- en nadelen van bepaalde keuzes in de logistiek
  • leerlingen worden bewust van het milieu-aspect in de logistiek.
  • Leerlingen leren rekening houden met een budget.
  • leerlingen leren overleggen & samen beslissingen maken

Grootte van de groep:
6 à 8 leerlingen
Duur van het spel: +/- 45 minuten
Speluitleg:
De leerlingen worden opgedeeld in 2 groepen. Elke groep heeft 3 budgetten: levertijd in blauwe munten, milieu-impact in groene munten & geld in rode munten (10 munten per budget). De leerlingen moeten 5 fasen in de logistieke keten doorlopen waarin ze telkens verschillende keuzes aangereikt krijgen.

FASE 1: Leverancier van het grondproduct.
De leerlingen krijgen de keuze tussen China, Europa & België.

FASE 2: Transport naar productie-omgeving.
Hier is het afhankelijk van de vorige keuze uit welke vervoerswijze ze kunnen kiezen.
China : Vliegtuig of Schip, Europa: Trein of Vrachtwagen & België: Vrachtwagen

FASE 3: productie-omgeving.
Keuze tussen eigen fabriek, duurzame productie of productie uitbesteden.

FASE 4: distributie-omgeving.
Keuze tussen klassiek magazijn, duurzaam magazijn of magazijn uitbesteden.

FASE 5: transport naar de klant.
Keuze tussen spoedlevering, eigen vrachtwagen of groupage.

Terug naar Duurzame bevoorradingsketen
Leerplandoelstellingen