Documentenstroom | Speldetail

Doel:

  • Leerlingen leren de verschillende stappen in de goederenstroom kennen.
  • Leerlingen leren de verschillende functies in een bedrijf kennen.
  • Leerlingen leren de verschillende documenten kennen die in de goederenstroom van pas komen.
  • Leerlingen leren een telefoogesprek analyseren.
  • Leerlingen kunnen een factuur berekenen.
  • Leerlingen kunnen een een CMR-document invullen.
  • Leerlingen leren werken met een ERP-systeem.

Grootte van de groep:

+/- 8 leerlingen

Duur van het spel: +/- 60 minuten

Speluitleg:

· Vooraleer men begint aan het spel kies je het niveau. Er zijn twee niveaus beschikbaar.

· De leerlingen worden opgedeeld in twee groepen.

· Elke groep doorloopt vier verschillende functies / kantoren in een bedrijf: verkoop, boekhouding, magazijn en transport.

· In ieder kantoor zullen de leerlingen een opdracht tot een goed einde moeten brengen:

o Kantoor 1 = verkoop
De leerlingen vullen a.d.h.v. een verkoopgesprek een bestelbon in. Afhankelijk van het niveau van de groep, kan er gebruik gemaakt worden van de verschillende talen die beschikbaar zijn: Nederlands, Frans en Engels.

o Kantoor 2 = boekhouding
In het kantoor van de boekhouding vullen leerlingen een factuur in.

o Kantoor 3 = magazijn
A.d.h.v. het ERP-systeem zoeken leerlingen de juiste locatie van hun product in het magazijn. Door de meest optimale wandelroute te bepalen, stellen ze ook de picklijst op.

o Kantoor 4 = transport
De leerlingen vullen het CMR-document in. Dit doen ze a.d.h.v. een animatiefilmpje.

· Na iedere fase laten leerlingen hun ingevulde document controleren. Per juist ingevuld document krijgen de leerlingen een beloningsdocument.

Aan het einde van het spel leggen al de leerlingen de verkregen documenten bij elkaar. Hier maken ze de documentenstroom. Leerlingen gaan tort de conclusie komen dat er vier verschillende documentenstromen zijn binnen het spel.