Documentenstroom | Leerplandoelstellingen

LEERPLANDOELSTELLINGEN

Go! (2008/030)

Deel A: Administratieve verwerking van de logistieke keten:

  • LPD 1.5.1.1 De belangrijkste taken van een magazijnier omschrijven
  • LPD 2.2 Het belang van de magazijnafdeling illustreren
  • LPD 2.4.1 De fasen in goederenbehandeling onderscheiden
  • LPD 2.5.2 enkele vormen van stapeling (opslagsysteem) herkennen en voor- en nadelen van deze vormen van stapeling illustreren.
  • LPD 2.5.5 Enkele vormen van locatiesystemen herkennen
  • LPD 2.6 Enkele regels voor veiligheid en hygiëne in het magazijn opzoeken en toelichten
  • LPD 4.2.1. De orderverzameling in het magazijn omschrijven
  • LPD 5.1 de doelstellingen van de didactische uitstap formuleren.
  • LPD 5.2 in samenwerking met de leerkracht de didactische uitstap voorbereiden.
  • LPD 5.3 verslag over de didactische uitstap uitbrengen.
  • LPD 5.4 de didactische uitstap evalueren in functie van de doelstellingen.

OVSG (0/2/2013/355)

TV Toegepaste Economie/Kantoortechnieken/Verkoop/Recht:

  • LPD 33 De taken van een logistiek bediende kunnen omschrijven en bespreken.
  • LPD 106.: De verkochte voorraad kunnen controleren en terug kunnen aanvullen.
  • LPD 163: Een magazijnopdrachtenbon en een orderbevestiging kunnen gebruiken en opmaken

KOV (D/2013/7541/009)

Basismodule: Kantoor/Verkoop: Retailmedewerker

Competentie 1: Als Retailmedewerker zelfstandig de goederen in ontvangst nemen, verwerken en presenteren in de winkel

  • LPD 2 Goederen op een ergonomisch verantwoorde en veilige manier zelfstandig opslaan in de voorraadruimte.

Keuzemodule: Logistiek Medewerker

Competentie1: Als logistiek medewerker zelfstandig de goederen in ontvangst nemen en opslaan

  • LPD 3 De goederen opslaan op de juiste locatie in het magazijn.
  • LPD 4 Veilig en professioneel werken bij de ontvangst en opslag van de goederen.

Competentie 2: Als logistiek medewerker zelfstandig de goederen verzamelen (orderpicking) en de goederen verzendklaar maken

  • LPD 5. De goederen verzamelen (orderpicking):
    • 5.1. De orderverzamellijst toelichten en gebruiken
    • 5.2. Één dimensionale orderverzamelsystemen toelichten
    • 5.5. Het stappenplan voor het verzamelen van een order volgens verschillende orderverzamelsystemen toepassen
  • LPD 6. De goederen verzendklaar maken
    • 6.1. De werkzaamheden om de goederen verzendklaar te maken toelichten en toepassen
  • LPD 7. Veilig en professioneel werken bij het laden van de goederen

VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN

STAM:

  • 1: lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen).
  • 4: lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen).
  • 8: lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren).
  • 18: lln gedragen zich respectvol (respect).
  • 19: lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken).
  • 20: lln nemen verantwoordelijkheid op voor het eigen handelen, in relaties met anderen en in de samenleving (verantwoordelijkheid).
  • 25: lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid).

CONTEXT:

Context 1: Lichamelijke gezondheid en veiligheid:

  • 4: nemen een ergonomische en gevarieerde sta-, zit-, werk- en tilhouding aan.
  • 11: passen veiligheidsvoorschriften toe en nemen voorzorgen voor een veilige leef- en werkomgeving.

Context 5: Politiek-juridische samenleving

  • 13: geven voorbeelden die duidelijk maken hoe mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt.

Context 6: Socio-economische samenleving

  • 5: geven voorbeelden van het veranderlijk karakter van arbeid en economische activiteiten.
  • 6: geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden.

LEREN LEREN:

  • 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen.
  • 14: De leerlingen zijn bereid alle studierichtingen en beroepen naar waarde te schatten.

LEERPLANDOELSTELLINGEN

Go! Handel; Toegepaste Economie; Logistiek en Distributie 2008/063:

  • LPD 1.4.1.1de belangrijkste taken van een magazijnier (= behandelen van de goederenstroom) omschrijven.
  • LPD 2.1.1 de indeling van magazijnen volgens de plaats in de distributieketen herkennen en illustreren met voorbeelden.
  • LPD 2.1.3 de indeling van magazijnen volgens de mate van automatisering herkennen en illustreren met voorbeelden.
  • LPD 2.2.1 de fasen in de goederenbehandeling (inslag, opslag, uitslag) onderscheiden.
  • LPD 2.3.1 verschillende gangensystemen herkennen en een keuze verantwoorden.
  • LPD 2.3.2 verschillende vormen van stapeling herkennen en een keuze verantwoorden.
  • LPD 2.3.3 verschillende vormen van stellingen herkennen en een keuze verantwoorden.
  • LPD 2.3.4 verschillende vormen van ladingdragers herkennen en een keuze verantwoorden.
  • LPD 2.3.5 verschillende vormen van locatiesystemen herkennen en een keuze verantwoorden.
  • LPD 5.2.1 de orderverzameling in het magazijn omschrijven.
  • LPD 5.2.2 een aantal orderverzamelingssystemen herkennen en toelichten.
  • LPD 7.1 de doelstellingen van de didactische uitstap formuleren.
  • LPD 7.2 in samenwerking met de leerkracht de didactische uitstap voorbereiden.
  • LPD 7.3 verslag over de didactische uitstap uitbrengen.
  • LPD 7.4 de didactische uitstap evalueren in functie van de doelstellingen.

OVSG: TV Toegepaste economie/TV Boekhouding/TV Recht/AV Economie (0/2/2014/313):

  • LPD 110: Een omschrijving kunnen geven van de logistieke sector en illustreren met concrete voorbeelden van bedrijven.
  • LPD 111: Verschillende beroepen in de logistieke sector kunnen toelichten.
  • LPD 113: De actuele trends in de logistieke sector kunnen opzoeken en bespreken.
  • LPD 115:Het belang van opslaglogistiek in de logistieke keten kunnen aantonen.
  • LPD 116: De kenmerken van opslagmethoden en hulpmiddelen in een opslagplaats en een distributiecentrum kunnen opzoeken en toelichten.
  • LPD 117: Enkele aandachtspunten kunnen formuleren voor duurzame logistiek.

KOV: Bedrijfseconomie (2017/13.758/005)

  • LPD 99: De functies van de verpakking en het belang van de verpakking voor de marketingmix toelichten en illustreren met voorbeelden.
  • LPD 185: De goederen- en informatiestroom opvolgen binnen een ERP-omgeving.
  • LPD 188: Het gebruik van de CMR bij intracommunautaire handel toelichten aan de hand van een voorbeeld.
  • LPD 189: Het gebruik van de belangrijkste documenten bij internationale handel met derdelanden toelichten aan de hand van een voorbeeld.

VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN

STAM:

  • 1: Lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen).
  • 4: Lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen).
  • 8: Lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren).
  • 18: Lln gedragen zich respectvol (respect).
  • 19: Lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken).
  • 20: Lln nemen verantwoordelijkheid op voor het eigen handelen, in relaties met anderen en in de samenleving (verantwoordelijkheid).
  • 25: Lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid).

CONTEXT:

Context 1: Lichamelijke gezondheid en veiligheid

  • 4: Lln nemen een ergonomische en gevarieerde sta-, zit-, werk- en tilhouding aan.
  • 11: Lln passen veiligheidsvoorschriften toe en nemen voorzorgen voor een veilige leef- en werkomgeving.

Context 5: Politiek-juridische samenleving

  • 13: Lln geven voorbeelden die duidelijk maken hoe mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt.

Context 6: Socio-economische samenleving

  • 5: Lln geven voorbeelden van het veranderlijk karakter van arbeid en economische activiteiten.
  • 6: Lln geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden.

LEREN LEREN:

  • 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen.
  • 14: De leerlingen zijn bereid alle studierichtingen en beroepen naar waarde te schatten.

LEERPLANDOELSTELLINGEN

Go! Kantooradministratie en gegevensbeheer (2011/034)

  • Competentie 6: De leerlingen kunnen noodzakelijke houdingen voor de uitoefening van het beroep aannemen
  • Competentie 7: De leerlingen kunnen de specifieke taken van een administratief medewerker, gebruik makend van het Nederlands en twee moderne vreemde talen, uitvoeren (Keuzemogelijkheid 1: context “algemeen bediende”)

Go! en OVSG: LOGISTIEK 2018/006

Algemene doelstellingen:

  • Accuratesse: erop gericht zijn binnen de voorgeschreven tijd een taak nauwkeurig te voltooien
  • Leergierigheid: actief zoeken naar situaties om hun competentie te verbreden en te verdiepen
  • Resultaatgerichtheid: gedreven naar het einddoel van de activiteit toewerken
  • Zelfstandigheid en zin voor initiatief: zelfstandig aan een taak kunnen werken en problemen durven aanpakken
  • Zin voor orde, netheid en nauwkeurigheid: erop gericht zijn nauwkeurig, net en met zin voor orde te werken
  • Zin voor samenwerking: willen bijdragen tot een leef- en werkomgeving als gemeenschap van mensen

Module 1: Logistieke keten

  • 2: De logistieke keten
  • 2.2: De interne en externe documentenstroom schematisch weergeven
  • 2.3: De documentenstroom aan de logistieke keten linken

Module 2: Praktisch magazijnbeheer

  • 3: Documenten- en goederenstroom
  • 3.1 De documenten- en goederenstroom van inslag tot uitslag schematiseren en de gebruikte documenten in dit schema situeren
  • 3.2 Aan de hand van een praktijkgerichte opdracht de documenten van inslag tot uitslag met grote nauwkeurigheid hanteren

Module 3: Logistiek – veldwerk

  • 1: Veldwerk Logistiek
    • de doelstellingen van de didactische uitstap formuleren
    • in samenwerking met de leerkracht de didactische uitstap voorbereiden
    • verslag over de didactische uitstap uitbrengen
    • de didactische uitstap evalueren in functie van de doelstellingen

OVSG 2010/005 Kantooradministratie en gegevensbeheer

  • LPD 45. De producten kunnen bestellen en de bestelling kunnen opvolgen
  • LPD 46. Een offerte kunnen ontwerpen
  • LPD 50. De betalingen en inningen kunnen opvolgen
  • LPD 51. De belangrijkste betalingsdocumenten kunnen gebruiken
  • LPD 60. De verkoopprijs kunnen berekenen
  • LPD 76. De verkoopfacturen en de creditnota’s kunnen berekenen.

KOV Project Algemene Vakken 2014/7841/034

  • Zelfstandig en in concrete situaties maatschappelijk relevante informatie vinden en selecteren uit:
    • diverse tekstsoorten
    • beeldmateriaal
    • ICT-bronnen en ICT-toepassingen
    • kwantitatieve gegevens uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten
  • Zelfstandig en in concrete situaties maatschappelijk relevante informatie kritisch beoordelen:
    • essentie uit schriftelijk materiaal
    • essentie uit mondeling materiaal
    • essentie uit beeldmateriaal
    • essentie uit ICT-bronnen
    • kwantitatieve gegevens uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten
  • Zelfstandig en in concrete situaties maatschappelijk relevante informatie vergelijken en integreren:
    • essentie uit schriftelijk materiaal
    • essentie uit mondeling materiaal
    • essentie uit beeldmateriaal
    • essentie uit ICT-bronnen
    • essentie uit twee of meer computerprogramma’s
    • kwantitatieve gegevens uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten.
  • Zelfstandig en in concrete situaties maatschappelijk relevante informatie vergelijken en integreren:
    • essentie uit schriftelijk materiaal
    • essentie uit mondeling materiaal
    • essentie uit beeldmateriaal
    • essentie uit ICT-bronnen
    • essentie uit twee of meer computerprogramma’s
    • kwantitatieve gegevens uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten
  • Beknopt en duidelijk rapporteren:
    • mondeling
    • schriftelijk
    • grafisch
  • Bij het luisteren en het lezen, indien nodig, volgende strategieën inzetten:
    • gebruik maken van aangeboden beeldmateriaal;
    • gebruik maken van de context
    • vragen om iets te herhalen
    • het leesdoel bepalen
    • onduidelijke passages opnieuw lezen
    • de vermoedelijke betekenis van transparante woorden afleiden
    • de vermoedelijke betekenis van onbekende woorden uit de context afleiden

VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN

STAM:

  • 1: Lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen)
  • 4: Lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen)
  • 8: Lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren)
  • 9: Lln zijn bereid zich aan te passen aan wisselende eisen en omstandigheden (flexibiliteit)
  • 18: Lln gedragen zich respectvol (respect)
  • 19: Lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken)
  • 25: Lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid)

CONTEXT:

Context 5:Politiek-juridische samenleving

  • 5: Lln tonen aan dat het samenleven in een democratische rechtsstaat gebaseerd is op rechten en plichten die gelden voor burgers, organisaties en overheid
  • 6: Lln erkennen de rol van controle en evenwicht tussen de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht in ons democratisch bestel
  • 13: Lln geven voorbeelden die duidelijk maken hoe mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt

Context 6: Socio-economische samenleving

  • 5: Lln geven voorbeelden van het veranderlijk karakter van arbeid en economische activiteiten
  • 6: Lln geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden

LEREN LEREN:

  • 1: De leerlingen werken systematisch
  • 3: De leerlingen kunnen diverse informatiebronnen en -kanalen kiezen en raadplegen met het oog op te bereiken doelen
  • 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen
  • 5: De leerlingen kunnen informatie samenvatten.
Terug naar Documentenstroom
Speldetail