Documentenstroom | Leerplandoelstellingen
LEERPLANDOELSTELLINGEN
Go! (2008/030)
Deel A: Administratieve verwerking van de logistieke keten:
- LPD 1.5.1.1 De belangrijkste taken van een magazijnier omschrijven
- LPD 2.2 Het belang van de magazijnafdeling illustreren
- LPD 2.4.1 De fasen in goederenbehandeling onderscheiden
- LPD 2.5.2 enkele vormen van stapeling (opslagsysteem) herkennen en voor- en nadelen van deze vormen van stapeling illustreren.
- LPD 2.5.5 Enkele vormen van locatiesystemen herkennen
- LPD 2.6 Enkele regels voor veiligheid en hygiëne in het magazijn opzoeken en toelichten
- LPD 4.2.1. De orderverzameling in het magazijn omschrijven
- LPD 5.1 de doelstellingen van de didactische uitstap formuleren.
- LPD 5.2 in samenwerking met de leerkracht de didactische uitstap voorbereiden.
- LPD 5.3 verslag over de didactische uitstap uitbrengen.
- LPD 5.4 de didactische uitstap evalueren in functie van de doelstellingen.
OVSG (0/2/2013/355)
TV Toegepaste Economie/Kantoortechnieken/Verkoop/Recht:
- LPD 33 De taken van een logistiek bediende kunnen omschrijven en bespreken.
- LPD 106.: De verkochte voorraad kunnen controleren en terug kunnen aanvullen.
- LPD 163: Een magazijnopdrachtenbon en een orderbevestiging kunnen gebruiken en opmaken
KOV (D/2013/7541/009)
Basismodule: Kantoor/Verkoop: Retailmedewerker
Competentie 1: Als Retailmedewerker zelfstandig de goederen in ontvangst nemen, verwerken en presenteren in de winkel
- LPD 2 Goederen op een ergonomisch verantwoorde en veilige manier zelfstandig opslaan in de voorraadruimte.
Keuzemodule: Logistiek Medewerker
Competentie1: Als logistiek medewerker zelfstandig de goederen in ontvangst nemen en opslaan
- LPD 3 De goederen opslaan op de juiste locatie in het magazijn.
- LPD 4 Veilig en professioneel werken bij de ontvangst en opslag van de goederen.
Competentie 2: Als logistiek medewerker zelfstandig de goederen verzamelen (orderpicking) en de goederen verzendklaar maken
- LPD 5. De goederen verzamelen (orderpicking):
- 5.1. De orderverzamellijst toelichten en gebruiken
- 5.2. Één dimensionale orderverzamelsystemen toelichten
- 5.5. Het stappenplan voor het verzamelen van een order volgens verschillende orderverzamelsystemen toepassen
- LPD 6. De goederen verzendklaar maken
- 6.1. De werkzaamheden om de goederen verzendklaar te maken toelichten en toepassen
- LPD 7. Veilig en professioneel werken bij het laden van de goederen
VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN
STAM:
- 1: lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen).
- 4: lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen).
- 8: lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren).
- 18: lln gedragen zich respectvol (respect).
- 19: lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken).
- 20: lln nemen verantwoordelijkheid op voor het eigen handelen, in relaties met anderen en in de samenleving (verantwoordelijkheid).
- 25: lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid).
CONTEXT:
Context 1: Lichamelijke gezondheid en veiligheid:
- 4: nemen een ergonomische en gevarieerde sta-, zit-, werk- en tilhouding aan.
- 11: passen veiligheidsvoorschriften toe en nemen voorzorgen voor een veilige leef- en werkomgeving.
Context 5: Politiek-juridische samenleving
- 13: geven voorbeelden die duidelijk maken hoe mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt.
Context 6: Socio-economische samenleving
- 5: geven voorbeelden van het veranderlijk karakter van arbeid en economische activiteiten.
- 6: geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden.
LEREN LEREN:
- 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen.
- 14: De leerlingen zijn bereid alle studierichtingen en beroepen naar waarde te schatten.
LEERPLANDOELSTELLINGEN
Go! Handel; Toegepaste Economie; Logistiek en Distributie 2008/063:
- LPD 1.4.1.1de belangrijkste taken van een magazijnier (= behandelen van de goederenstroom) omschrijven.
- LPD 2.1.1 de indeling van magazijnen volgens de plaats in de distributieketen herkennen en illustreren met voorbeelden.
- LPD 2.1.3 de indeling van magazijnen volgens de mate van automatisering herkennen en illustreren met voorbeelden.
- LPD 2.2.1 de fasen in de goederenbehandeling (inslag, opslag, uitslag) onderscheiden.
- LPD 2.3.1 verschillende gangensystemen herkennen en een keuze verantwoorden.
- LPD 2.3.2 verschillende vormen van stapeling herkennen en een keuze verantwoorden.
- LPD 2.3.3 verschillende vormen van stellingen herkennen en een keuze verantwoorden.
- LPD 2.3.4 verschillende vormen van ladingdragers herkennen en een keuze verantwoorden.
- LPD 2.3.5 verschillende vormen van locatiesystemen herkennen en een keuze verantwoorden.
- LPD 5.2.1 de orderverzameling in het magazijn omschrijven.
- LPD 5.2.2 een aantal orderverzamelingssystemen herkennen en toelichten.
- LPD 7.1 de doelstellingen van de didactische uitstap formuleren.
- LPD 7.2 in samenwerking met de leerkracht de didactische uitstap voorbereiden.
- LPD 7.3 verslag over de didactische uitstap uitbrengen.
- LPD 7.4 de didactische uitstap evalueren in functie van de doelstellingen.
OVSG: TV Toegepaste economie/TV Boekhouding/TV Recht/AV Economie (0/2/2014/313):
- LPD 110: Een omschrijving kunnen geven van de logistieke sector en illustreren met concrete voorbeelden van bedrijven.
- LPD 111: Verschillende beroepen in de logistieke sector kunnen toelichten.
- LPD 113: De actuele trends in de logistieke sector kunnen opzoeken en bespreken.
- LPD 115:Het belang van opslaglogistiek in de logistieke keten kunnen aantonen.
- LPD 116: De kenmerken van opslagmethoden en hulpmiddelen in een opslagplaats en een distributiecentrum kunnen opzoeken en toelichten.
- LPD 117: Enkele aandachtspunten kunnen formuleren voor duurzame logistiek.
KOV: Bedrijfseconomie (2017/13.758/005)
- LPD 99: De functies van de verpakking en het belang van de verpakking voor de marketingmix toelichten en illustreren met voorbeelden.
- LPD 185: De goederen- en informatiestroom opvolgen binnen een ERP-omgeving.
- LPD 188: Het gebruik van de CMR bij intracommunautaire handel toelichten aan de hand van een voorbeeld.
- LPD 189: Het gebruik van de belangrijkste documenten bij internationale handel met derdelanden toelichten aan de hand van een voorbeeld.
VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN
STAM:
- 1: Lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen).
- 4: Lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen).
- 8: Lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren).
- 18: Lln gedragen zich respectvol (respect).
- 19: Lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken).
- 20: Lln nemen verantwoordelijkheid op voor het eigen handelen, in relaties met anderen en in de samenleving (verantwoordelijkheid).
- 25: Lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid).
CONTEXT:
Context 1: Lichamelijke gezondheid en veiligheid
- 4: Lln nemen een ergonomische en gevarieerde sta-, zit-, werk- en tilhouding aan.
- 11: Lln passen veiligheidsvoorschriften toe en nemen voorzorgen voor een veilige leef- en werkomgeving.
Context 5: Politiek-juridische samenleving
- 13: Lln geven voorbeelden die duidelijk maken hoe mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt.
Context 6: Socio-economische samenleving
- 5: Lln geven voorbeelden van het veranderlijk karakter van arbeid en economische activiteiten.
- 6: Lln geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden.
LEREN LEREN:
- 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen.
- 14: De leerlingen zijn bereid alle studierichtingen en beroepen naar waarde te schatten.
LEERPLANDOELSTELLINGEN
Go! Kantooradministratie en gegevensbeheer (2011/034)
- Competentie 6: De leerlingen kunnen noodzakelijke houdingen voor de uitoefening van het beroep aannemen
- Competentie 7: De leerlingen kunnen de specifieke taken van een administratief medewerker, gebruik makend van het Nederlands en twee moderne vreemde talen, uitvoeren (Keuzemogelijkheid 1: context “algemeen bediende”)
Go! en OVSG: LOGISTIEK 2018/006
Algemene doelstellingen:
- Accuratesse: erop gericht zijn binnen de voorgeschreven tijd een taak nauwkeurig te voltooien
- Leergierigheid: actief zoeken naar situaties om hun competentie te verbreden en te verdiepen
- Resultaatgerichtheid: gedreven naar het einddoel van de activiteit toewerken
- Zelfstandigheid en zin voor initiatief: zelfstandig aan een taak kunnen werken en problemen durven aanpakken
- Zin voor orde, netheid en nauwkeurigheid: erop gericht zijn nauwkeurig, net en met zin voor orde te werken
- Zin voor samenwerking: willen bijdragen tot een leef- en werkomgeving als gemeenschap van mensen
Module 1: Logistieke keten
- 2: De logistieke keten
- 2.2: De interne en externe documentenstroom schematisch weergeven
- 2.3: De documentenstroom aan de logistieke keten linken
Module 2: Praktisch magazijnbeheer
- 3: Documenten- en goederenstroom
- 3.1 De documenten- en goederenstroom van inslag tot uitslag schematiseren en de gebruikte documenten in dit schema situeren
- 3.2 Aan de hand van een praktijkgerichte opdracht de documenten van inslag tot uitslag met grote nauwkeurigheid hanteren
Module 3: Logistiek – veldwerk
- 1: Veldwerk Logistiek
- de doelstellingen van de didactische uitstap formuleren
- in samenwerking met de leerkracht de didactische uitstap voorbereiden
- verslag over de didactische uitstap uitbrengen
- de didactische uitstap evalueren in functie van de doelstellingen
OVSG 2010/005 Kantooradministratie en gegevensbeheer
- LPD 45. De producten kunnen bestellen en de bestelling kunnen opvolgen
- LPD 46. Een offerte kunnen ontwerpen
- LPD 50. De betalingen en inningen kunnen opvolgen
- LPD 51. De belangrijkste betalingsdocumenten kunnen gebruiken
- LPD 60. De verkoopprijs kunnen berekenen
- LPD 76. De verkoopfacturen en de creditnota’s kunnen berekenen.
KOV Project Algemene Vakken 2014/7841/034
- Zelfstandig en in concrete situaties maatschappelijk relevante informatie vinden en selecteren uit:
- diverse tekstsoorten
- beeldmateriaal
- ICT-bronnen en ICT-toepassingen
- kwantitatieve gegevens uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten
- Zelfstandig en in concrete situaties maatschappelijk relevante informatie kritisch beoordelen:
- essentie uit schriftelijk materiaal
- essentie uit mondeling materiaal
- essentie uit beeldmateriaal
- essentie uit ICT-bronnen
- kwantitatieve gegevens uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten
- Zelfstandig en in concrete situaties maatschappelijk relevante informatie vergelijken en integreren:
- essentie uit schriftelijk materiaal
- essentie uit mondeling materiaal
- essentie uit beeldmateriaal
- essentie uit ICT-bronnen
- essentie uit twee of meer computerprogramma’s
- kwantitatieve gegevens uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten.
- Zelfstandig en in concrete situaties maatschappelijk relevante informatie vergelijken en integreren:
- essentie uit schriftelijk materiaal
- essentie uit mondeling materiaal
- essentie uit beeldmateriaal
- essentie uit ICT-bronnen
- essentie uit twee of meer computerprogramma’s
- kwantitatieve gegevens uit tabellen, grafieken, diagrammen en kaarten
- Beknopt en duidelijk rapporteren:
- mondeling
- schriftelijk
- grafisch
- Bij het luisteren en het lezen, indien nodig, volgende strategieën inzetten:
-
- gebruik maken van aangeboden beeldmateriaal;
- gebruik maken van de context
- vragen om iets te herhalen
- het leesdoel bepalen
- onduidelijke passages opnieuw lezen
- de vermoedelijke betekenis van transparante woorden afleiden
- de vermoedelijke betekenis van onbekende woorden uit de context afleiden
VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN
STAM:
- 1: Lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen)
- 4: Lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen)
- 8: Lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren)
- 9: Lln zijn bereid zich aan te passen aan wisselende eisen en omstandigheden (flexibiliteit)
- 18: Lln gedragen zich respectvol (respect)
- 19: Lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken)
- 25: Lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid)
CONTEXT:
Context 5:Politiek-juridische samenleving
- 5: Lln tonen aan dat het samenleven in een democratische rechtsstaat gebaseerd is op rechten en plichten die gelden voor burgers, organisaties en overheid
- 6: Lln erkennen de rol van controle en evenwicht tussen de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht in ons democratisch bestel
- 13: Lln geven voorbeelden die duidelijk maken hoe mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt
Context 6: Socio-economische samenleving
- 5: Lln geven voorbeelden van het veranderlijk karakter van arbeid en economische activiteiten
- 6: Lln geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden
LEREN LEREN:
- 1: De leerlingen werken systematisch
- 3: De leerlingen kunnen diverse informatiebronnen en -kanalen kiezen en raadplegen met het oog op te bereiken doelen
- 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen
- 5: De leerlingen kunnen informatie samenvatten.