Documentenstroom | Leerplandoelstellingen

Leerplandoelstellingen GO!

  1. Logistiek 3de graad A-finaliteit Leerplannummer 2024/3A/LOG

BK3_01.01 – De leerlingen werken in teamverband met aandacht voor de organisatiecultuur, communicatie en procedures.

  • 01.01: De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.
  • 01.02: De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.
  • 01.03: De leerlingen passen interne procedures en afspraken toe.

BK3_01.02 – De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.

  • 02.01: De leerlingen passen procedures uit stappenplannen, instructiefiches of handleidingen toe.
  • 02.02: De leerlingen passen strategieën voor planning en organisatie toe.
  • 02.03: De leerlingen passen strategieën voor kwaliteitscontrole toe.

BK3_02.02 De leerlingen begrijpen courante terminologie op vervoersdocumenten in het Nederlands.

BK3_02.03 – De leerlingen lichten de werking van een magazijn toe.

  • documentenstroom binnen een magazijn

BK3_02.10.06 – De leerlingen voegen de nodige transportdocumenten toe.

  1. Bedrijfsorganisatie 3de graad dubbele finaliteit Leerplannummer 2024/3DA/BED

BK3_02.06 De leerlingen controleren en stemmen de documenten op elkaar af voor de verwerking in het boekhoudsysteem.

  • 06.01 De leerlingen controleren de aanwezigheid en correctheid van de nodige verantwoordingsstukken.
  • 06.02 De leerlingen controleren de onderlinge overeenstemming van de documenten.
  • 06.03 De leerlingen controleren de documenten volgens de fiscale en btw-wetgeving i.v.m. intra- en extracommunautaire handelingen.
  • 07 De leerlingen bereiden de elementen van facturatie en betalingsopdrachten voor.
  • 07.03 De leerlingen vergelijken leveringsbonnen met aankoopfacturen en bestelbon.
  1. Logistiek 3e graad A-finaliteit 3e  Leerjaar Leerplannummer: OO-2018-006

1.4 verschillende facturen (zoals handelsfactuur, pro formafacturen, douanefacturen) herkennen, de betekenis van deze documenten aangeven.

2.2 de interne en externe documentenstroom schematisch weergeven.

2.3 de documentenstroom aan de logistieke keten linken.

2.3.2 een CMR-vrachtbrief herkennen, de betekenis van dit document aangeven en hieruit relevante informatie afleiden.

3.1 de documenten- en goederenstroom van inslag tot uitslag schematiseren en de gebruikte documenten in dit schema situeren.

3.2 aan de hand van een praktijkgerichte opdracht de documenten van inslag tot uitslag met grote nauwkeurigheid hanteren.

4.5 het begrip ERP omschrijven.

Algemene doelstellingen:

  • Hanteren van de documenten;
  • Reken- en cijfervaardigheid;
  • Sociale en communicatieve vaardigheden;
  • Zelfwerkzaamheid en aanpassingsvermogen;
  • Oog voor afwerking, orde, netheid en nauwkeurigheid;
  • Kunnen werken in teamverband;
  • Accuratesse: erop gericht zijn binnen de voorgeschreven tijd een taak nauwkeurig te voltooien;
  • Leergierigheid: actief zoeken naar situaties om hun competentie te verbreden en te verdiepen;
  • Resultaatgerichtheid: gedreven naar het einddoel van de activiteit toewerken;
  • Zelfstandigheid en zin voor initiatief: zelfstandig aan een taak kunnen werken en problemen durven aanpakken;
  • Zin voor orde, netheid en nauwkeurigheid: erop gericht zijn nauwkeurig, net en met zin voor orde te werken;

Leerplandoelstellingen VVKSO

  1. Logistiek 3de graad A-finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/324

BK 01    De leerlingen werken in teamverband (organisatiecultuur, communicatie, procedures). (LPD 1)

BK 02    De leerlingen handelen kwaliteitsbewust. (LPD 1)

  1. Courante terminologie op vervoersdocumenten in het Nederlands, Frans, en Engels. (LPD 6)

BK 08  De leerlingen vullen opvolgdocumenten van orders in.

  1. Bedrijfsorganisatie 3de graad dubbele finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/242

BK 01 De leerlingen werken in teamverband (organisatiecultuur, communicatie, procedures). (LPD 1)

BK 02 De leerlingen handelen kwaliteitsbewust. (LPD 1)

BK 03 De leerlingen handelen economisch en duurzaam. (LPD 1)

BK 04 De leerlingen handelen veilig, ergonomisch en hygiënisch. (LPD 1)

BK 06 De leerlingen controleren en stemmen de documenten op elkaar af voor de verwerking in het boekhoudsysteem.

BK 07 De leerlingen bereiden de elementen van facturatie en betalingsopdrachten voor.

BK 08 De leerlingen beheren een database van klanten- en leveranciersdossiers met inbegrip van debiteurenbeheer.

LPD 22 De leerlingen genereren verkoopfacturen en uitgaande creditnota’s.