Bevoorradingsketen | Leerplandoelstellingen

Leerplandoelstellingen GO!
  1. ONTHAAL, ORGANISATIE EN SALES 3de graad A-finaliteit Leerplannummer 2024/3A/ONT/O

BK3_01.01 – De leerlingen werken in teamverband met aandacht voor de organisatiecultuur, communicatie en procedures.

  • 01.01: De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.
  • 01.02: De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.
  • 01.03: De leerlingen passen interne procedures en afspraken toe.

BK3_01.02 – De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.

  • 02.02: De leerlingen passen strategieën voor planning en organisatie toe.
  • 02.03: De leerlingen passen strategieën voor kwaliteitscontrole toe.

BK3_01.03 – De leerlingen handelen economisch en duurzaam.

  • 03.01: De leerlingen passen procedures toe om kostenbewust om te gaan met materialen, grondstoffen of tijd.
  • 03.02: De leerlingen passen procedures toe met betrekking tot milieuvoorschriften.
  1. Economie Moderne talen D-finaliteit Leerplannummer 2024/3D/ECO/M

WD3_16.01.05 De leerlingen lichten armoede en armoedebestrijding toe.

WD3_16.01.01: De leerlingen analyseren prijsvorming bij monopolie, monopolistische concurrentie en oligopolie.

WD3_16.01.09 De leerlingen analyseren internationaal handels- en betalingsverkeer.

WD3_16.01.09.01 De leerlingen analyseren het belang van internationale handel voor België.

ECONOMIE – WISKUNDE D-finaliteit Leerplannummer 2024/3D/ECO/W

WD3_16.01.05 De leerlingen lichten armoede en armoedebestrijding toe.

WD3_16.01.01: De leerlingen analyseren prijsvorming bij monopolie, monopolistische concurrentie en oligopolie.

WD3_16.01.09 De leerlingen analyseren internationaal handels- en betalingsverkeer.

WD3_16.01.09.01 De leerlingen analyseren het belang van internationale handel voor België.

  1. Logistiek 3de graad A-finaliteit Leerplannummer 2024/3A/LOG

BK3_01.01: De leerlingen werken in teamverband met aandacht voor de organisatiecultuur, communicatie en procedures.

BK3_01.01.01: De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.

BK3_01.01.02: De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.

BK3_01.01.03: De leerlingen passen interne procedures en afspraken toe.

BK3_01.02 – De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.

  • 02.01: De leerlingen passen procedures uit stappenplannen, instructiefiches of handleidingen toe.
  • 02.02: De leerlingen passen strategieën voor planning en organisatie toe.

BK3_01.02.03: De leerlingen passen strategieën voor kwaliteitscontrole toe

BK3_01.03: De leerlingen handelen economisch en duurzaam.

BK3_01.03.01: De leerlingen passen procedures toe om kostenbewust om te gaan met materialen, grondstoffen of tijd.

BK3_01.03.02: De leerlingen passen procedures toe met betrekking tot milieuvoorschriften.

BK3_02.03: De leerlingen lichten de werking van een magazijn toe.

Logistieke schakels, soorten magazijnen, trends binnen magazijn, etc.

  1. Decor, etalage en publiciteit 3de graad A-finaliteit Leerplannummer 2024/3A/DEC/E

BK3_01.01: De leerlingen werken in teamverband met aandacht voor de organisatiecultuur, communicatie en procedures.

  • 01.01: De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.
  • 01.02: De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.
  • 01.03: De leerlingen passen interne procedures en afspraken toe.

BK3_01.02 – De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.

  • 02.01: De leerlingen passen procedures uit stappenplannen, instructiefiches of handleidingen toe.
  • 02.02: De leerlingen passen strategieën voor planning en organisatie toe.

BK3_01.02.03: De leerlingen passen strategieën voor kwaliteitscontrole toe

BK3_01.03: De leerlingen handelen economisch en duurzaam.

BK3_01.03.01: De leerlingen passen procedures toe om kostenbewust om te gaan met materialen, grondstoffen of tijd.

BK3_01.03.02: De leerlingen passen procedures toe met betrekking tot milieuvoorschriften.

  1. Bedrijfsorganisatie 3de graad dubbele finaliteit Leerplannummer 2024/3DA/BED

BK3_01.01: De leerlingen werken in teamverband met aandacht voor de organisatiecultuur, communicatie en procedures.

  • 01.01: De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.
  • 01.02: De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.
  • 01.03: De leerlingen passen interne procedures en afspraken toe.

BK3_01.02: De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.

  • 02.01: De leerlingen passen procedures uit stappenplannen, instructiefiches of handleidingen toe.
  • 02.02: De leerlingen passen strategieën voor planning en organisatie toe.
  • 02.03: De leerlingen passen strategieën voor kwaliteitscontrole toe.

BK3_01.03: De leerlingen handelen economisch en duurzaam.

  • 03.01: De leerlingen passen procedures toe om kostenbewust om te gaan met materialen, grondstoffen of tijd.
  • 03.02: De leerlingen passen procedures toe met betrekking tot milieuvoorschriften.

WD3_16.04.05: De leerlingen analyseren relaties tussen economische actoren.

  • Economische kringloop: gesloten en open economie.

WD3_16.04.11: De leerlingen evalueren economische groei als indicator voor welvaart en welzijn.

  • BBP als indicator voor economische groei: voor- en nadelen.
  • Determinanten voor economische groei.
  • Impact van economische groei op mens en omgeving.

WD3_16.04.12 De leerlingen bespreken internationaal handels- en betalingsverkeer.

  1. Logistiek 3e graad A-finaliteit 3e  Leerjaar Leerplannummer: OO-2018-006

1.1 het begrip “logistiek” omschrijven.

1.2 het belang van de logistiek voor de economie omschrijven.

1.3 de evolutie met betrekking tot de rol van de logistiek in de economie met concrete voorbeelden illustreren.

2.1 de logistieke keten (aankooplogistiek/inkooplogistiek, productielogistiek, distributielogistiek en retourlogistiek) schematiseren en met concrete voorbeelden illustreren.

2.4 tussenpersonen in de logistieke keten (bij voorbeeld expediteur, transportbedrijf, douane …) benoemen en hun taak bondig omschrijven (zie ook module 4 “Internationaal transport”).

3.1 de begrippen “inkooplogistiek”/“aankooplogistiek” omschrijven en met concrete voorbeelden illustreren.

3.2 bepalende factoren die van invloed zijn op het inkoopproces zoals leverancierskeuze, transportmodi, incoterms, aansprakelijkheid … omschrijven en met concrete voorbeelden illustreren.

4.4 het begrip “Just In Time” omschrijven en de invloed op de logistieke keten illustreren.

5.1 het distributieproces schematisch voorstellen.

5.2 de verschillende logistieke bedrijven naar soort (distributiecentra, groothandelsbedrijven, groupagecentra, public warehouses, transportbedrijven …) opdelen.

6.4 via actuele voorbeelden een duurzame logistieke aanpak illustreren.

8.3 een bedrijfskolom kunnen toelichten (bijvoorbeeld sportschoenen, veluxramen …).

Leerplandoelstellingen VVKSO

  1. Onthaal, organistatie en sales 3de graad A-finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/331

LPD 1 De leerlingen handelen

  • in teamverband (organisatiecultuur, communicatie, procedures);
  • kwaliteitsbewust;
  • economisch en duurzaam;

LPD K3 De leerlingen lichten het belang van duurzaam ondernemen toe.

LPD K4 De leerlingen lichten de keuze voor ondernemerschap op basis van persoonlijke motieven en vaardigheden toe.

 

  1. Economie D-finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/181

LPD 1: De leerlingen analyseren relaties tussen de economische actoren aan de hand van het economisch kringloopschema.

LPD 8 De leerlingen analyseren gevolgen van internationaal handelsverkeer.

LPD 11: De leerlingen leggen vraag en aanbod op de geld- en kapitaalmarkt uit.

LPD 13: De leerlingen leggen uit hoe de overheid werkgelegenheid en concurrentiekracht bevordert.

LPD 14: De leerlingen evalueren economische groei als indicator voor welvaart en welzijn.

LPD 17 De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling.

LPD 18 + De leerlingen illustreren hoe ondernemingen duurzaamheid integreren in hun beleidsvoering.

 

  1. Logistiek 3de graad A-finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/324

LPD 1 De leerlingen handelen

  • in teamverband (organisatiecultuur, communicatie, procedures);
  • kwaliteitsbewust;
  • economisch en duurzaam;

LPD 7 De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of uitdaging in de context van logistiek door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden.

LPD 8 + De leerlingen lichten de logistieke flow van een onderneming of organisatie aan de hand van de logistieke deelgebieden toe.

LPD 9 + De leerlingen vergelijken distributiecentra op basis van hun functie in de goederenstroom.

LPD 10 + De leerlingen vergelijken courante transportmodi voor goederenvervoer.

LPD 11 + De leerlingen illustreren de invloed van actuele ontwikkelingen op de logistieke keten.

  1. Decor, etalage en publiciteit 3de graad A-finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/307

LPD 1 De leerlingen handelen in teamverband (organisatiecultuur, communicatie, procedures, registratie)

LPD 2 De leerlingen houden rekening met kwaliteitsstandaarden en -normen.

LPD 3 De leerlingen werken economisch en duurzaam.

  1. Bedrijfsorganisatie 3de graad dubbele finaliteit Leerplannummer D/2024/13.758/242

BK 01 – De leerlingen werken in teamverband (organisatiecultuur, communicatie, procedures).

  • BK 01.01: De leerlingen passen strategieën toe om teamgericht te werken.
  • BK 01.02: De leerlingen passen strategieën toe om doelgericht te communiceren.

BK 02: De leerlingen handelen kwaliteitsbewust.

  • BK 02.01: De leerlingen passen procedures toe uit stappenplannen, instructiefiches of handleidingen.

BK 03 – De leerlingen handelen economisch en duurzaam.

  • BK 03.01: De leerlingen passen procedures toe om kostenbewust om te gaan met materialen, grondstoffen of tijd.

LPD K1 – De leerlingen lichten de afbouw van handelsbelemmeringen via regionale en mondiale samenwerkingsverbanden toe.

16.08.04 De leerlingen illustreren het belang van een bedrijfsstrategie.

16.08.05 De leerlingen illustreren hoe een onderneming haar marketingmix samenstelt op basis van haar marketingstrategie.