De historiek en logistiek achter Black Friday
Hoera, vandaag is het Black Friday! Een webshop of winkel vinden waar ze geen knotsgekke promoties hebben, is een hele uitdaging. Maar weet je wat een nog grotere uitdaging is? De gigantische logistieke operatie die achter dit recente shoppingfenomeen plaatsvindt.
Waar komt Black Friday vandaan?
Uit de Verenigde Staten, natuurlijk. In België kennen we het fenomeen nu een vijftal jaar. Aan de andere kant van de oceaan vieren ze het echter al sinds de jaren ’60. Black Friday is er onlosmakelijk verbonden met Thanksgiving, de belangrijke feestdag-met-de-kalkoen die altijd plaatsvindt op de laatste donderdag van november. Thanksgiving is er nog meer dan Kerstmis hét familiefeest bij uitstek, en omdat Amerikanen vaak ver moeten reizen om hun familie te bezoeken, maken ze quasi allemaal de brug voor een extra verlengd weekend. Het gevolg? Op vrijdag hebben ze niets om handen en duiken ze massaal de winkelstraten in, waar de winkeliers natuurlijk gretig op inspelen. “We zijn eindelijk uit de rode cijfers”, grapten de winkeliers wel eens na zo’n weekend. Aangezien je winst in de boekhouding in het zwart noteert, was de term Black Friday snel geboren.
Black Friday of Golden Friday?
In 2017 bracht Black Friday maar liefst 59 miljard dollar in het laatje van de winkeliers. In 2018 zijn er voorlopig alleen cijfers beschikbaar over de online verkoop: wereldwijd werd er tijdens het lange weekend van Black Friday voor 16 miljard euro online geshopt. Fantastisch voor de winkeliers natuurlijk, maar hoe krijg je dat gebolwerkt achter de schermen?
Met een gestroomlijnde logistieke operatie, is het logische antwoord. Waar men zich (zeker in Europa) in de eerste jaren van de Black Friday-hype nogal eens liet vangen, is de supply chain nu volledig afgestemd op de drukte die dit met zich meeneemt. Belangrijk zijn alvast de volgende vier aspecten…
Een goede voorbereiding
De meeste bedrijven starten hun voorbereiding voor Black Friday en de komende kerstperiode ten laatste in de zomer op. Marktonderzoek voeren en consumentendata analyseren, de nodige samenwerkingen aangaan en een duidelijke communicatie met leveranciers en andere partners opzetten, prijsonderhandelingen: het gebeurt allemaal al lang voor er nog maar sprake is van Black Friday. Dit proces wordt normaliter in banen geleid door de supply chain manager.
Technische optimalisatie
Hysterische taferelen in winkels omdat een product beperkt op voorraad is, zien we tegenwoordig minder en minder en dat heeft zo zijn redenen. Met nieuwe Warehouse Management Systemen, “big data” tools en andere krachtige IT-software worden het distributienetwerk en de voorraden geoptimaliseerd, zodat de logistieke afhandeling vlot kan verlopen en een product tijdig en in voldoende hoeveelheden in de winkel ligt. Een belangrijke rol ligt hier weggelegd voor het ondersteunende IT-personeel, die met hun expertise weten welke systemen en tools het beste werken voor de specifieke noden van het bedrijf in kwestie.
Flexibiliteit
Hoe goed je ook voorbereid bent op Black Friday, er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden of bottlenecks opduiken. Flexibiliteit, daadkracht en alertheid in de hele supply chain zijn daarom uitermate belangrijk, zodat moeilijkheden meteen kunnen aangepakt worden. De operations manager speelt hier een cruciale rol, aangezien hij of zij de nodige kennis heeft om deze – vaak technische – problemen snel op te lossen.
Wist je bijvoorbeeld dat er na Black Friday veel meer retours zijn dan gewoonlijk? In 2017 werden volgens Forbes 30% van de tijdens Black Friday aangekochte goederen teruggestuurd omdat kopers zich bedacht hadden of de producten niet aan de verwachtingen voldeden. Dit hogere aantal retours zorgde in de begindagen van Black Friday voor twee plotse problemen waar webshops al eens mee kampten: enerzijds moesten er veel meer retourlabels besteld worden in de week voor Black Friday, anderzijds waren sommige spelers ook niet voorzien op de veel hoger dan gebruikelijke drukte in de retourafdeling na Black Friday…
Wat we de laatste tijd zien, is dat sommige webshops daarom afstappen van de belofte om de dag zelf of een dag later te leveren, om zichzelf een tijdsbuffer te geven om eventuele leveringsproblemen op te lossen. Uiteindelijk zijn we als klant niet zo moeilijk, en wachten we zolang de levertijd maar duidelijk gecommuniceerd wordt graag een dagje langer in ruil voor een geweldige promotie. Of niet soms?
Veel winkelplezier alvast dit weekend!
Bronnen: Wikipedia, Thomasnet, Snooper, PLS Logistics, Supplychaingamechanger