“Je moet het gewoon niet te theoretisch houden”
In de reeks succesvolle ex-stagiaires van het LITC, presenteren we vandaag Iris Hermans. Deze Limburgse leerkracht aan KCST Sint-Truiden ontwikkelde voor het LITC enkele jaren geleden het leerspel Stadsdistributie, dat intussen door honderden scholen werd gespeeld en goedbevonden.
Dag Iris, kan je jezelf even kort voorstellen?
Ik ben 24 jaar, afkomstig uit het Limburgse Borgloon. Drie jaar geleden studeerde ik af als leerkracht Handel-Burotica en Informatica aan de PXL. Mijn eerste jaar werkte ik in het ASO in het Virga Jessecollege in Hasselt. Intussen geef ik les aan 5, 6 en 7 BSO aan KCST in Sint-Truiden: ik geef boekhouden, logistiek, informatica en administratie en retail. Dit jaar help ik hen zelfs een bedrijfje opstarten in het 7ejaar. Het is een heel andere manier van lesgeven dan in het ASO, maar je krijgt zoveel terug van die leerlingen. Ik geef graag aan hun les. Ze zeggen je meteen waar het op staat! (lacht)
Hoe kwam je in het LITC terecht voor je stage?
We zaten in ons laatste jaar Handel-Burotica. Daar zagen we ook stukjes economie, maar er zat niks van logistiek in. Omdat veel logistieke beroepen ook als knelpuntberoep zijn opgenomen, vond onze leerkracht het een goed idee om onze stage er te doen. We kregen een rondleiding bij Nike en in het LITC van Ben, en hebben uiteindelijk een jaar aan het spel gewerkt, proefdraaien inclusief. Als uitgangspunt namen we Trivial Pursuit, een spel dat natuurlijk iedereen kent. Het spel speelt zich af in Hasselt. Niet zo’n grote stad, maar iedereen kent ze wel. Ook voor de business cases binnen het spel kozen we voor bij de leerlingen bekende concepten zoals H&M, Mediamarkt en een fitnesscentrum.
Heb je je geamuseerd?
Zeker weten, het was een heel leerrijke ervaring. Ik heb verschillende kanten van de logistiek leren kennen. Je kan bij Nike zowel in het magazijn werken, als in een administratieve rol of zelfs een managerrol. Ze leren dit aan de hand van de spellen in het LITC, en ik breng dat mijn leerlingen ook bij tijdens de lessen. Je moet het gewoon niet te theoretisch houden. Iedereen is op zich wel geïnteresseerd over hoe Nike-sneakers in de winkel geraken, bijvoorbeeld.
Hoe breng je meer praktijk aan in je lessen?
We gebruiken in de mate van het mogelijke wel spellen, maar er is zoveel leerstof om te zien. We hebben bij ons intussen wel een klaslokaal zo ingedeeld dat we paletten konden plaatsen vanachter. Hier moeten onze leerlingen leren tellen hoeveel dozen er op een pallet kunnen. Daarnaast werken we veel met filmpjes. En de leerlingen in het derde gaan ook op stage: een dag retail, een dag logistiek. Dit werkplekleren is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van de leerlingen en zou zelfs meer mogen opgenomen worden in het lessenpakket op jongere leeftijd. Maar je moet natuurlijk ook voldoende inspirerende bedrijven vinden. Waarom bijvoorbeeld niet eens iets doen rond een open bedrijvendag voor leerlingen?
En hoe zou je meer leerlingen de richting van de logistiek in helpen?
Eigenlijk zijn leerlingen nog te jong om al een stevig doordachte keuze te maken in het 4eof 5emiddelbaar. Binnen onze school werd er sowieso gekozen om logistiek zwaar te laten doorwegen in de meeste administratieve richtingen. Zelfs als ze voor de richting Office en Retail kiezen, zou er logistiek moeten in zitten. Als ik kijk naar mezelf: ik volgde Handel in het middelbaar. Daar zat toen niets van logistiek in. Zelfs binnen mijn hogeschoolopleiding niet echt. Ik heb het geluk gehad dat mijn stagebegeleidster (Klara Leekens van PXL) me meenam naar het LITC, anders kende ik er misschien nog niets van. Terwijl ik er toch wekelijks vele uren les over moet geven aan mijn leerlingen. (lacht)