Een dag in de wondere wereld van het LITC

Hoe ziet een bezoek aan het LITC er concreet uit? Het is een vraag die we regelmatig krijgen. Hoog tijd voor een echt sfeerverslag, dus. Op donderdag 22 november stonden we voor dag en dauw (nuja, 10u ’s ochtends) klaar in Ham om 25 zesdejaars van Campus Sint-Aloysius Zepperen te ontvangen.


Als eerste op het programma: een bezoek aan Nike’s nieuwste distributiecentrum Wings. Na onthaal, het aandoen van de veiligheidsschoenen en gele hesjes werd de groep leerlingen uit het zesde Economie-Wiskunde en zesde Handel opgesplitst in twee, om met magazijngidsen Carine en Yilmaz mee op rondleiding doorheen het distributiecentrum te vertrekken.

Blij met de highbay

De rondleiding focust op een aantal aspecten: duurzaamheid, om te beginnen. Het distributiecentrum is nieuw en gebruikt hernieuwbare energie. Zonnepanelen, windmolens, waterkrachtkoppeling… Kort werd er ook stilgestaan bij de historiek van Nike en enkele historische figuren: oprichters Bill Bowerman en Phil Knight, maar evenzeer enkele gesponsorde atleten (Kevin De Bruyne, LeBron James, Nafi Thiam…).


In het distributiecentrum zelf wordt de hele logistieke flow doorlopen: van receiving via de highbay tot processing en de uiteindelijke shipping, met aandacht voor de verschillende deelaspecten van het werk en de technologieën die gebruikt worden. Bij de leerlingen en leerkrachten blijkt vooral de highbay tot de verbeelding te spreken. Logisch: hier liggen miljoenen paar schoenen opgeslagen, in een gigantisch, volledig geautomatiseerd magazijn.

Koffiekoeken

Van anderhalfuur rondwandelen in een magazijn krijgt een mens honger, dus tegen de middag zetten we met de bus aan naar het LITC in Laakdal. Hier werd Sint-Aloysius opgewacht door het LITC-team, warme en koude dranken én koffiekoeken en cake. Ideaal als dessert na het opeten van de eigen boterhammen, aldus Arne (18): “Die koffiekoeken waren ZO lekker!”.

Interactieve leerspellen

Tegen 13u werd het namiddagprogramma ingezet: twee leerspelrondes van een uur elk. Voor de leerlingen Economie-Wiskunde en Economie-Moderne Talen stonden “Logistiek Berekend”en “Duurzame Bevoorradingsketen” op het programma, voor de leerlingen Handel “Bevoorrading Groentewinkels” en “Webshop Logistiek”.

“Leuk, dat Logistiek Berekend. Ik heb 141 paar schoenen op mijn pallet gekregen”, vertelt Victor (17) trots. Maar Kiara (16) doet beter: “Bij mij waren het er 147”, lacht ze. Gelukkig kregen ze wel een gelijk aantal paletten op de vrachtwagen gestapeld: 34. Daarna tellen ze uit hoeveel het hun per paar schoenen kost om ze naar Italië te transporteren.

Ook over Duurzame Bevoorradingsketen was het tweetal zeer te spreken: “Die focus op het internationale totaalplaatje met zoveel verschillende keuzes binnen een supply chain sluit zeer goed aan bij onze lessen economie”.

Vuurdoop voor Sint-Aloysius Zepperen

Savinny (18) amuseerde zich dan weer het meest met Webshop Logistiek: “Je leert echt bij hoe de logistiek achter een webshop in mekaar steekt, van het moment dat je klikt op bestellen tot het moment dat het pakketje bij je thuis wordt afgeleverd”.

Klokslag 15u was het tijd om afscheid te nemen van Sint-Aloysius Zepperen. Maar niet zonder hen eerst een vuurdoop te geven: voor het eerst testten we onze interactieve enquête uit. Doel: te weten komen wat de leerlingen van de leeruitstap vonden, en hoe ze tegenover de logistiek staan als potentiële werkgever.

“De ideale daguitstap”

Ook de begeleidende leerkrachten voelden we nog even aan de tand. “In onze lessen zien we vooral veel theorie. Dan is het zeer leuk om dat ook eens in de praktijk te zien in een groot distributiecentrum. Het logistieke aspect komt vrij beperkt aan bod in onze economische lessen, dus het is ook goed dat ze daar hier meer over te weten komen. Zeker omdat het een belangrijke sector is in België. Zelfs in onze streek met verschillende grote distributiecentra zoals Tenneco in Sint-Truiden, Bose en SKF in Tongeren… Uiteindelijk is zelfs de fruitveiling ook pure logistiek”, aldus Heidi Van Eyken en Ann Braeckmans.

“Het programma met eerst een rondleiding en dan die interactieve leerspellen, maakt het geheel een zeer geslaagde praktijkdag. We hebben niet veel moeite moeten doen om toestemming te krijgen van onze directie”, lacht Heidi.

En wij vonden het ook leuk. Bedankt voor het toffe bezoek, Sint-Aloysius Zepperen!

Wil je je nog inschrijven voor een bezoek aan het LITC? Bekijk dan op onze kalender welke data er in het tweede en derde trimester nog vrij staan en contacteer ons.