5P bevoorradingsketen | Leerplandoelstellingen

LEERPLANDOELSTELLINGEN

Eindtermen secundair onderwijs, tweede graad, ruimtelijk bewustzijn

Nummer Eindterm
09.02 De leerlingen illustreren de interactie tussen productie en consumptie op mondiale schaal.
09.03 De leerlingen analyseren factoren die productie en consumptie beïnvloeden aan de hand van voorbeelden uit landbouw, industrie, ontginning van grondstoffen, energieproductie of diensten.
09.04 De leerlingen illustreren de impact van mondialisering op demografische processen en de ruimtelijke interactie tussen productie en consumptie.

Eindtermen secundair onderwijs, derde graad, ruimtelijk bewustzijn

Nummer Eindterm
09.07 De leerlingen verklaren klimaatveranderingen vanuit geologisch perspectief.
09.08 De leerlingen reflecteren over mogelijke maatregelen met betrekking tot klimaatverandering.

LEERPLANDOELSTELLINGEN

Eindtermen secundair onderwijs, tweede graad, economie cesuurdoelen

Nummer Eindterm
16.01.01 De leerlingen analyseren het optimaal keuzegedrag van de consument en de producent.
16.01.03 De leerlingen analyseren het marktmechanisme op de arbeidsmarkt met inbegrip van de invloed van collectieve afspraken.
16.01.04 De leerlingen leggen een eenvoudig economisch kringloopschema uit.
16.01.05 De leerlingen analyseren internationale handel en internationale economische relaties.
16.01.06 De leerlingen lichten oorzaken en gevolgen van economische groei toe.
16.04.01 De leerlingen bepalen grafisch de individuele en collectieve vraag- en aanbodcurve.

Eindtermen secundair onderwijs, derde graad, economie cesuurdoelen

Nummer Eindterm
16.01.04 De leerlingen analyseren vormen van overheidsingrijpen bij marktfalen op regionaal, nationaal of Europees niveau.
16.01.05 De leerlingen analyseren het marktmechanisme op de arbeidsmarkt met inbegrip van de invloed van collectieve afspraken.
16.01.09 De leerlingen analyseren relaties tussen de economische actoren.
16.01.10 De leerlingen lichten de samenstelling van het BBP toe vanuit de productie-, inkomens- en bestedingsbenadering.
16.01.11 De leerlingen analyseren internationale handel en internationale economische relaties.
16.01.13 De leerlingen leggen vraag en aanbod op de geld- en kapitaalmarkt uit.
16.01.14 De leerlingen analyseren conjunctuurschommelingen en het effect van monetair en budgettair beleid op de conjunctuur.
16.01.15 De leerlingen evalueren economische groei als indicator voor welvaart en welzijn.
16.01.16 De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling.
16.06.05 De leerlingen lichten het belang van supply chain management als onderdeel van het bedrijfsbeleid aan de hand van de logistieke keten toe.