Een nieuwe wind door ons belevingsmagazijn dankzij TracingInMotion en Newland

Dé klassieker onder onze leerspellen? Het belevingsmagazijn, waar we leerlingen in ons kleinschalig oefenmagazijn leren hoe ze een bestelling moeten orderpicken en de rekken moeten replenishen. Vanaf volgend schooljaar mét handscanners in een echte softwareomgeving!

Tot nu gebeurde het orderpicken en replenishen in ons belevingsmagazijn nog steeds met pen en papier. Een beproefde werkwijze – zeker in een klein magazijn –  maar anno 2024 lichtjes verouderd. Handscanners geconnecteerd met een echt ERP-systeem, zou dat voor de leerlingen niet veel inspirerender zijn?

We gingen op zoek naar partners die ons wilden helpen, en zijn zeer blij dat we TracingInMotion en NewlandEMEA hebben gevonden. Hoog tijd om hen aan jullie voor te stellen in een interview met Dirk Vandenberghe, bestuurder bij TracingInMotion, en Fabrice Droesbeke, Area Manager Benelux bij Newland EMEA.

Dirk en Fabrice: kunnen jullie TracingInMotion en Newland kort even voorstellen?

Dirk Vandenberghe: TracingInMotion bestaat sinds 2010 en focust zich op magazijnbeheersystemen en softwareoplossingen voor scanning in een magazijn. Onze klanten zijn voornamelijk KMO’s die nog op papier werken, en de stap willen zetten naar digitalisering. De scanners maken we niet zelf, hiervoor werken we samen met fabrikanten zoals Newland die een prominente partner van ons zijn.

Fabrice Droesbeke: Newland EMEA werd opgericht in 2009, we vieren dus dit jaar onze 15e verjaardag met een groot feest in september. Ons doel? Scantechnologie beschikbaar en toegankelijk maken voor iedereen, onder het motto ‘scanning made simple’. We ontwikkelen en verkopen innovatieve scanoplossingen om bedrijven te helpen om bepaalde aspecten te automatiseren en het dagelijks werk van hun werknemers te vereenvoudigen.

Die scanoplossingen zijn zeer divers, en gaan van traditionele scanners in magazijnen of de gezondheidszorg tot innovatieve bestelzuilen op festivals en wearable scanners op cruiseschepen, waarbij obers een Watchscanner dragen om bestellingen op te nemen en hun handen vrij te houden.

Hoewel wij fabrikant zijn van deze scanners, verkopen we nooit rechtstreeks aan eindklanten. Hiervoor werken we exclusief via partners zoals TracingInMotion.

Digitalisering begint bij de jeugd

Hoe zijn jullie in contact gekomen met het LITC en wat was de uitdaging?

Dirk: We kwamen in contact via onze gezamenlijke connecties met PXL in Hasselt, en kregen de vraag om jullie belevingsmagazijn te digitaliseren. Die vraag krijgen we vaak vanuit de KMO-sector, waar ook nog vaker met papier wordt gewerkt dan je misschien denkt.

Jullie vraag was voor ons dus een business case waar we wel raad mee wisten en graag aan meewerkten: we geloven dat digitalisering begint bij de jeugd, die jullie dagelijks over de vloer krijgen. Zelf geef ik trouwens ook geanimeerde lezingen in scholen, met ludieke verhalen over het digitaliseren van magazijnen. Als leerkrachten dit lezen en hierin geïnteresseerd zijn, mogen ze me steeds contacteren.

Fabrice: Ook wij geloven in het belang van de jonge generatie om de digitalisering voort te zetten. Jullie krijgen dagelijks scholen en opleidingscentra over de vloer. Daar zitten de toekomstige logistieke medewerkers en decision makers tussen. Het is belangrijk dat zij leren hoe makkelijk en efficiënt barcodescanners werken.

 

Eenvoudige en robuuste bediening

Absoluut. Wat hebben jullie precies geïmplementeerd in ons belevingsmagazijn?

Dirk: We hebben een Warehouse Management Systeem geïmplementeerd dat we normaal gebruiken voor de iets grotere KMO. We hebben dit systeem wel wat ingeperkt zodat het makkelijk te resetten is voor elke nieuwe sessie van het leerspel. Het systeem is schaalbaar, zodat het eventueel kan meegroeien als jullie het belevingsmagazijn willen uitbreiden. De implementatie verliep trouwens zeer soepel, zeker eens we de nodige goedkeuringen hadden voor internettoegang.

Fabrice: De MT90 Orca-scanner was uiteindelijk de meest geschikte scanner in ons aanbod. Het grote voordeel van dit toestel is dat het ontzettend lijkt op een smartphone, waar jongeren natuurlijk bekend mee zijn. Hierdoor leren ze zeer eenvoudig hoe ze de scanner moeten bedienen, en kunnen ze meteen aan de slag met het leerspel.

De MT90 Orca is ook een robuuste scanner, niet onbelangrijk met het jeugdig enthousiasme waarmee hij zal gebruikt worden. Maar onze toestellen beschikken natuurlijk sowieso over een fabrieksgarantie van twee jaar, die uitgebreid kan worden tot vijf jaar. We focussen hierbij op duurzaamheid: onze hersteldienst heeft meestal alle wisselstukken in stock, zodat we de scanner kunnen herstellen en niet zomaar moeten vervangen door een nieuwe. Die hersteldienst bevindt zich trouwens in Nederland, dus als er iets misloopt met een scanner zullen jullie snel geholpen zijn. (lacht)

Komt helemaal goed. Alvast bedankt voor dit interview en de waardevolle samenwerking, Fabrice en Dirk!