De vele technieken en installaties in Nike ELC

Zag jij het al op onze homepage? Sinds dit schooljaar bieden we ook een magazijnbezoek technieken aan voor een zeer specifieke doelgroep: zesde- en zevendejaars uit de technische richtingen Elektrotechnieken, Elektromechanische technieken, Elektrische installaties en Preventief onderhoud machines & installaties.

De reden? Heel eenvoudig: in onze distributiecentra zijn tal van moderne technieken en installaties aanwezig. Om die te onderhouden en vlot te laten werken, zijn er zo’n 90 techniekers aan de slag bij Nike ELC en worden er een tiental nieuwe techniekers per jaar aangenomen. Werkmogelijkheden genoeg dus, op een zeer bereikbare locatie. Yves Janssens, Maintenance Manager in Wings DC, vertelt er ons alles over in dit blogartikel.

Een typische werkdag voor een technieker

Hoe ziet een werkdag van een technieker eruit?

Elk van onze vijf distributiecentra heeft een Maintenance werkvoorbereider die de werkorders voor komende week inplant via ons Maintenance Management softwaresysteem. Dat gaat dan over inspecties en preventief onderhoud, … Zaken die we dus kunnen plannen.

Daarnaast treden er ook spontane en onverwachte storingen op. Tijdens een klassieke werkdag wordt een technieker ofwel ingepland op deze werkorders, ofwel is hij of zij verantwoordelijk voor het oplossen van storingen. Wie waar wordt ingepland, varieert van week tot week. Zo is er zeker voldoende variatie qua werk.

En wat als er die dag geen storingen optreden?

De werkvoorbereider voorziet ook steeds een lijst van kleinere taken die onmiddellijk kunnen uitgevoerd worden. Onze techniekers schrijven regelmatig bepaalde standaardhandelingen uit voor opleidingsdoeleinden. Ze weten dus wel wat doen, ook op rustige momenten. (lacht)

Welke opleiding moet je gevolgd hebben om als technieker aan de slag te kunnen?

Er stromen vooral mensen uit het 7e jaar industriële elektriciteit of elektromechanica binnen. De brede technische richtingen, dus. Belangrijk om te weten is dat onze techniekers zowel mechanisch als elektrisch werk doen. We werven dus uit beide stromingen aan.

Als ze bij ons aan de slag gaan, volgen ze natuurlijk eerst de klassieke Nike onboarding. Dan worden ze binnen Maintenance gekoppeld aan een buddy, die ze de eerste maanden mee volgen. Ze komen sowieso in een team met de nodige ervaring terecht, en in de praktijk verloopt dat allemaal zeer natuurlijk.

De coach waakt er ook over dat ze de nodige ondersteuning krijgen van collega’s, de nodige tijd krijgt om alle werkinstructies door te lezen, dat ze weten wat er verwacht wordt… En we voorzien specifieke opleidingen, natuurlijk. Bij mensen uit elektromechanica zullen die wat meer op elektriciteit focussen, en omgekeerd.

Een typische werkdag voor een Maintenance Manager

Duidelijk, Yves. Wat doe jij binnen het team?

Ook als Maintenance Manager heb ik gelukkig een zeer gevarieerde job. Ik krijg met vele aspecten van de business te maken: personeelszaken, het opvolgen van de onderhoudsbudgetten, het mee voorbereiden van grote infrastructuur- en installatieprojecten samen met andere afdelingen, meetings met leveranciers van installaties …

Daarnaast volg ik natuurlijk het werk en de werkorders nauwgezet op samen met de coaches,  en waak ik erover dat iedereen de kansen krijgt om te groeien en zich te ontwikkelen. Het doel is steeds om de systemen waar we als team verantwoordelijk voor zijn, op een hoger niveau te tillen.

Welke ervaring had je hiervoor?

Als opleiding ben ik industrieel ingenieur elektromechanica. Daarna heb ik lang verschillende operationele technische rollen opgenomen bij Philips Lighting in Turnhout, om in 2015 te beginnen bij Nike. Na 3 jaar verschillende projecten te leiden, ben ik nu sinds 2018 Maintenance Manager in Wings, een van de 5 distributiecentra. Ik hou er wel van om met een vast team te werken en zo zaken te realiseren. Zo hebben we de volledige maintenance organisatie helemaal terug opgebouwd en geprofessionaliseerd. Daar plukken we nu als organisatie de vruchten van.

Moderne technieken en installaties

Top, Yves. Tot slot: wat zijn je drie favoriete technieken en installaties bij Nike ELC?

Zeker de Autopack-machine, waarmee we het verpakkingsproces voor individuele orders (die enorm stijgen door de online bestellingen) konden automatiseren. Dat is een geweldig boeiende installatie voor iemand die technisch geschoold is, met tal van servomotoren, een complexe besturing, veel pneumatica en het samenspel tussen al die aspecten …

Ook de shuttlesystemen van Cortez DC zijn fantastisch. Op het vlak van opslag is dat het nieuwste van het nieuwste: met kleine robotjes die zich op rails in de kraangang bewegen en zo kartons uit de opslagrekken kunnen halen in zowel de lengte als de hoogte, volledig geautomatiseerd. Valt er een robotje uit, dan begeleidt hij zichzelf naar de uitgang zodat het systeem gewoon kan blijven draaien.

Het shuttlesysteem gaat daarmee nog een stapje verder dan het kraansysteem dat we hier in de high bays van Wings en The Court DC hebben. Die zijn nochtans ook al indrukwekkend: zo’n kraan weegt 6 ton, bestaat uit twee masten van 20 meter hoog en beweegt zich toch tegen een aanzienlijke snelheid door de gangen met een hybride aandrijfmotor en aandrijfriemen van maar liefst 125 meter.

En tot slot is er natuurlijk nog de sequencer in The Court, onze geavanceerde sorteermodule waarmee we orders automatisch en zeer flexibel kunnen afronden tot aan het pakstation. Technisch is dat een modulair systeem, maar het besturingssysteem is zeer geavanceerd.

Stiekem zijn dat vier installaties, Yves. Maar ze zijn inderdaad allemaal de moeite waard. Bedankt voor het interview!

Interesse om met je klas 6 of 7 Elektrotechnieken, Elektromechanische technieken, Elektrische installaties en Preventief onderhoud machines & installaties langs te komen?  Tijdens het magazijnbezoek technieken staan we alvast langer stil bij de kranen in de high bay van Wings DC en de Autopack. Schrijf je in via deze pagina.