“Wij zijn steeds op zoek naar mensen die bij onze familie willen horen en met de volle goesting ervoor willen gaan”
Als je soms onderweg bent, heb je ongetwijfeld wel eens een vrachtwagen van Scania gezien. De kans is groot dat er in die vrachtwagen onderdelen zitten die in Limburg zijn gepasseerd. In de magazijnen van Scania Parts Logistics in Opglabbeek worden immers alle onderdelen van het bekende vrachtwagenmerk opgeslagen en verzonden naar de rest van de wereld, of het nu Duitsland, Australië, Zuid-Afrika of Brazilië is. Ze doen dat met een 800-tal medewerkers. We interviewden Mieke Pareyn en Ellen Dedroog, HR-medewerkers bij Scania Parts Logistics.
Goeiemiddag dames. Stellen jullie Scania even voor?
“Scania is een Zweeds bedrijf en een wereldspeler in productie van vrachtwagens, bussen, industriële motoren en scheepsmotoren. Onze vrachtwagens zijn niet de goedkoopste, maar we streven wel naar de beste kwaliteit en service. Die kwaliteit en service zijn naast een mensgerichte sfeer typisch aan de Zweedse bedrijfscultuur. Hier in Opglabbeek is het centrale distributiemagazijn van Scania gevestigd, dit is het grootste magazijn van Scania in heel de wereld! We zijn regelmatig op zoek naar gedreven medewerkers die bij onze familie willen horen. Enkel door samen met volle goesting er elke dag opnieuw voor te gaan, kom je tot de beste bedrijfsresultaten.”
En welke profielen zoeken jullie dan vooral?
“Gezien onze activiteiten is het logisch dat we hier vooral logistieke profielen aanwerven: onze grootste populatie bevindt zich in het magazijn, dit zijn voornamelijk magazijnmedewerkers en leidinggevenden. Bovendien hebben we ook diverse kantoorafdelingen, waaronder Customer Service, Supply Control, Finance, IT, Warehouse Engineering, Transport… Afhankelijk van de functie kan ervaring en/of een bepaald opleidingsniveau vereist zijn, maar voor de meeste functies primeert een sterke interesse voor logistiek en een match met de organisatie. Naar magazijnmedewerkers zijn we voortdurend op zoek, als je kijkt naar kantoor hebben we het meest frequent vacatures op de afdeling customer service en supply control”.
Wat houden deze kantoorfuncties juist in?
“Bij customer service werken we met een 25-tal marktverantwoordelijken. Elke marktverantwoordelijke staat in voor een groep van klanten in een bepaalde regio. We werken sinds ongeveer 1,5 jaar met twee rollen binnen deze functie: specialisten en analisten. De specialisten staan voortdurend en rechtstreeks in contact met de klant, beantwoorden hun vragen en behandelen klachten, en gaan zo snel mogelijk op zoek naar de beste oplossing. Analisten zijn eerder achter de schermen bezig met cijfers en data, maken bv. analyses van ordergedrag, om afwijkingen op te sporen en verbetermogelijkheden op lange termijn voor te stellen. Of iemand specialist of analist wordt, hangt voornamelijk af van de interesse van de medewerker zelf. We toetsen deze voorkeur af bij een eerste gesprek, maar iedereen start als specialist om het basisproces eerst goed te leren kennen.
Daarnaast zoeken we ook regelmatig naar supply controllers. De supply controllers proberen met een team van zo’n 20-tal medewerkers de meer dan 130.000 verschillende soorten onderdelen die we hier op stock hebben liggen, te beheren. Zij zorgen ervoor dat onze stock zo optimaal mogelijk op peil gehouden wordt zodat onze klanten zo snel mogelijk de nodige onderdelen kunnen ontvangen. Ze nemen indien nodig contact op met de leveranciers om de onderdelen die niet voorradig zijn zo spoedig mogelijk in de rekken te krijgen.
Moeten de kandidaten over een bepaald opleidingsniveau beschikken?
“Dat hangt natuurlijk af van de functie op zich. Voor magazijnmedewerker bijvoorbeeld zijn er geen opleidingsvereisten. Kandidaten moeten onder andere wel goed Nederlands spreken, kunnen rekenen en kunnen functioneren in een team. Daarnaast moeten ze bereid zijn om in shiften te werken: wisselende ploegen, dagshift of vaste nachtshift. Bovendien staan we er heel erg voor open dat mensen meedenken en met ideeën komen. We willen als organisatie continu verbeteren en steeds zo efficiënt mogelijk werken. De inzichten van de mensen op de vloer zijn hierbij essentieel!
Voor de kantoorfuncties vragen we wel minimum een bachelor qua opleidingsniveau. Voor customer service kunnen mensen uit verschillende hoeken passen: een bachelor communicatie, vertaler, bedrijfskunde of marketing, maar ook masters handelsingenieur (en dan liefst logistiek en operationeel management) zien we graag komen! Als supply controller heb je best een analytische of een logistieke achtergrond. Voor deze functies kunnen bachelors en masters logistiek, of bachelors en masters met een economische of wiskundige achtergrond in aanmerking komen.”
Hoe verloopt de aanwerfprocedure?
Onze magazijnmedewerkers worden aangeworven op interimbasis via Randstad, die een eigen kantoor bij ons in huis hebben. Zij zoeken die profielen dus voor ons. Na een aantal testen en gesprekken, beslissen wij in de finale fase over de aanwerving. Ervaring is zoals gezegd niet zozeer vereist, want iedereen krijgt dezelfde opleiding alvorens te beginnen. Ook een heftruckbrevet is niet nodig. Zelfs indien een kandidaat hierover beschikt, krijgt hij of zij toch nog een opleiding via Logis.
Teamleaders en supervisors worden door onze HR-afdeling aangeworven. Ook voor onze kantoorprofielen doen we zelf het aanwervingsproces. We screenen geïnteresseerde kandidaten op cv en motivatiebrief, nodigen ze uit voor een aantal gesprekken en beslissen dan samen met de afdelingsmanagers.
We proberen ook om mensen te laten doorgroeien vanop de vloer, zowel vanuit het magazijn als vanop kantoor. Deze doorgroeimogelijkheden zijn voor ons een belangrijke troef. Neem bijvoorbeeld Roberto, die begon in het magazijn en is nu Assistant Warehouse Manager. Hij is eerst doorgegroeid als eerstelijns leidinggevende, om daarna supervisor te worden. Als iemand laat blijken dat zijn of haar interesses in een bepaald gebied liggen, proberen wij om hen in die richting te laten groeien. Andere medewerkers zijn tijdens hun groeiproces voor een bepaalde periode in het buitenland geweest, ook dat behoort tot de mogelijkheden.
Van waar komen de mensen bij Scania Parts Logistics zoal?
Voornamelijk uit de regio Limburg, maar soms ook van verder. Wat we al eens zien zijn studenten die in Leuven gestudeerd hebben, en de liefde volgen richting Limburg. We hebben zelfs iemand van West-Vlaanderen die in Leuven studeerde, graag in de logistiek wilden werken en dan naar Limburg verhuisde om bij ons te komen werken! Er zijn nu immers ook niet zo heel veel gelijkaardige grote logistieke spelers in Vlaanderen.