“Ik heb vele Photoshop-uren gespendeerd aan jullie homepage”
De website van het LITC zou niet zijn wat ze is zonder de kunde van één man: Roel Dolhain van het gelijknamige communicatiebureau. Hij zorgde voor de technische expertise die nodig was om op al onze vragen en noden een oplossing te bieden. In dit blogartikel vertelt Roel hoe de samenwerking tot stand kwam.
Ben je al lang bezig met webdevelopment, Roel?
Goh, toch al een jaar of tien. Ik had samen met mijn schoonbroer een designstudio met focus op 3D en grafisch design. Die activiteiten werden in 2001 opgesplitst en vanaf 2009 verschoof het zwaartepunt naar het online gebeuren. In 2011 ben ik overgeschakeld op WordPress. Dat kan je bekijken als een handig online platform waarop je websites kan zetten. Ook de website van het LITC werd zo opgebouwd.
Hoe ben je met het LITC in contact gekomen?
Ik ben bij de opstart van het LITC in 2014 in contact gekomen met iemand van Thomas More die betrokken was in die opstartfase. Ik heb voor jullie het logo ontwikkeld en de eerste website uitgewerkt. Die zag er ook leuk uit, maar was nogal eendimensionaal. En de technologie blijft natuurlijk niet stilstaan. Toen we eind 2016 aan de nieuwe website begonnen, stond WordPress alweer een paar stappen verder en het is tegenwoordig mogelijk om enorm diverse websites te bouwen. Na een interne evaluatie en duidelijke visie vanuit het LITC, konden we aan de slag.
Hoe heb je het aangepakt?
Het marketingplan dat jullie hadden uitgewerkt, was een goed begin. Eigenlijk wijst de structuur van de website zichzelf dan een beetje uit. Ik moest enkel zorgen dat dat plaatje op de juiste technische manier werd ingevuld. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Je moet proberen met de bestaande online toepassingen tegemoet te komen aan de verwachtingen, en dat lukt niet altijd. De transpallet met de acht dozen erop, het beeld dat je ziet als je op de homepage terecht komt, heeft toch wel wat voeten in de aarde gehad om te coderen. Ik heb er ook veel Photoshop-uren aan gespendeerd… (lacht)
Werk je graag voor het LITC?
Absoluut. Ik vind het LITC een serieuze meerwaarde voor de hele logistieke sector. Deze sector kampt met een enigszins negatief imago, terwijl er zich zoveel carrièremogelijkheden voordoen. Je moet de jeugd meetrekken in dat verhaal, en dat is net wat het LITC doet.
Je merkt trouwens ook dat er naar communicatie toe een brede laan openligt. Kijk maar eens naar de website van veel logistieke spelers. Ze zijn meestal zo druk bezig met hun kerntaken, dat hun online imago een beetje te wensen overlaat. Ook dat is een serieuze uitdaging voor de sector: het kan de carrièremogelijkheden binnen de logistiek enkel ten goede komen. Je hoeft immers niet per se met een vrachtwagen te rijden of te orderpicken om een rol te kunnen spelen in de sector. De logistiek heeft zoveel meer te bieden.