Bevoorrading groentewinkels | Leerplandoelstellingen
Deze webpagina is nog gebaseerd op de oude leerplandoelstellingen – update voorzien in de loop van september
LEERPLANDOELSTELLINGEN
Go! (2008/030)
Deel A: Administratieve verwerking van de logistieke keten:
- LPD 1.5.1.1 De belangrijkste taken van een magazijnier omschrijven
- LPD 2.2 Het belang van de magazijnafdeling illustreren
- LPD 2.4.1 De fasen in goederenbehandeling onderscheiden
- LPD 2.5.2 enkele vormen van stapeling (opslagsysteem) herkennen en voor- en nadelen van deze vormen van stapeling illustreren.
- LPD 2.5.5 Enkele vormen van locatiesystemen herkennen
- LPD 2.6 Enkele regels voor veiligheid en hygiëne in het magazijn opzoeken en toelichten
- LPD 4.2.1. De orderverzameling in het magazijn omschrijven
- LPD 5.1 de doelstellingen van de didactische uitstap formuleren.
- LPD 5.2 in samenwerking met de leerkracht de didactische uitstap voorbereiden.
- LPD 5.3 verslag over de didactische uitstap uitbrengen.
- LPD 5.4 de didactische uitstap evalueren in functie van de doelstellingen.
OVSG (0/2/2013/355)
TV Toegepaste Economie/Kantoortechnieken/Verkoop/Recht:
- LPD 33 De taken van een logistiek bediende kunnen omschrijven en bespreken.
- LPD 106.: De verkochte voorraad kunnen controleren en terug kunnen aanvullen.
- LPD 163: Een magazijnopdrachtenbon en een orderbevestiging kunnen gebruiken en opmaken
KOV (D/2013/7541/009)
Basismodule: Kantoor/Verkoop: Retailmedewerker
Competentie 1: Als Retailmedewerker zelfstandig de goederen in ontvangst nemen, verwerken en presenteren in de winkel
- LPD 2 Goederen op een ergonomisch verantwoorde en veilige manier zelfstandig opslaan in de voorraadruimte.
Keuzemodule: Logistiek Medewerker
Competentie1: Als logistiek medewerker zelfstandig de goederen in ontvangst nemen en opslaan
- LPD 3 De goederen opslaan op de juiste locatie in het magazijn.
- LPD 4 Veilig en professioneel werken bij de ontvangst en opslag van de goederen.
Competentie 2: Als logistiek medewerker zelfstandig de goederen verzamelen (orderpicking) en de goederen verzendklaar maken
- LPD 5. De goederen verzamelen (orderpicking):
- 5.1. De orderverzamellijst toelichten en gebruiken
- 5.2. Één dimensionale orderverzamelsystemen toelichten
- 5.5. Het stappenplan voor het verzamelen van een order volgens verschillende orderverzamelsystemen toepassen
- LPD 6. De goederen verzendklaar maken
- 6.1. De werkzaamheden om de goederen verzendklaar te maken toelichten en toepassen
- LPD 7. Veilig en professioneel werken bij het laden van de goederen
VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN
STAM:
- 1: lln brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk (communicatief vermogen).
- 4: lln blijven, ondanks moeilijkheden, een doel nastreven (doorzettingsvermogen).
- 8: lln benutten leerkansen in diverse situaties (exploreren).
- 18: lln gedragen zich respectvol (respect).
- 19: lln dragen actief bij tot het realiseren van gemeenschappelijke doelen (samenwerken).
- 20: lln nemen verantwoordelijkheid op voor het eigen handelen, in relaties met anderen en in de samenleving (verantwoordelijkheid).
- 25: lln stellen kwaliteitseisen aan hun eigen werk en aan dat van anderen (zorgvuldigheid).
CONTEXT:
Context 1: Lichamelijke gezondheid en veiligheid:
- 4: nemen een ergonomische en gevarieerde sta-, zit-, werk- en tilhouding aan.
- 11: passen veiligheidsvoorschriften toe en nemen voorzorgen voor een veilige leef- en werkomgeving.
Context 5: Politiek-juridische samenleving
- 13: geven voorbeelden die duidelijk maken hoe mondialisering voordelen, problemen en conflicten inhoudt.
Context 6: Socio-economische samenleving
- 5: geven voorbeelden van het veranderlijk karakter van arbeid en economische activiteiten.
- 6: geven voorbeelden van factoren die de waardering van goederen en diensten beïnvloeden.
LEREN LEREN:
- 4: De leerlingen kunnen verwerkte informatie vakoverstijgend en in verschillende situaties functioneel toepassen.
- 14: De leerlingen zijn bereid alle studierichtingen en beroepen naar waarde te schatten.