Hoe Thomas More Vorselaar ons helpt met het creëren van betere leerspellen

Misschien viel het je al op: de afgelopen jaren staken we een tandje bij in het updaten van onze leerspellen. Om dit te realiseren, kiezen jaarlijks enkele studenten van de educatieve bacheloropleiding van Thomas More Vorselaar voor het LITC als externe partner voor hun onderzoeksproject. Tijd dus voor enkele vragen aan Hilde Hofkens, docente aardrijkskunde aan deze hogeschool en bezieler van deze succesvolle samenwerking.

Dag Hilde, hoe is onze samenwerking ooit van start gegaan?

Meer dan vijf jaar geleden kwam ik in het kader van een navormingsactiviteit samen met enkele collega’s op bezoek bij BCTN (de containerterminal in Meerhout) en het LITC. We leerden er verschillende leerspellen kennen, en wat me opviel: ze waren ontworpen door studenten uit verschillende opleidingen en hogescholen, maar zelden door studenten uit lerarenopleidingen. Terwijl dit toch typisch de studenten zijn die over de pedagogische en didactische skills beschikken om leerspellen te ontwerpen…

Zo groeide het idee om zelf in het kader van het onderzoekslab een concrete samenwerking aan te gaan. Het eerste project samen was het herwerken van het spel Stadsdistributie – nu Stadswinkel. Sindsdien is die samenwerking alleen maar intensiever geworden.  Dit jaar herwerken 4 studenten het leerspel Circulaire Economie.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Momenteel staat het herwerken van het leerspel Circulaire Economie op het programma. Dit spel sluit aan bij belangrijke thema’s als duurzaamheid en ondernemerschap. Onze vier studenten werken aan de inhoud en opzet van het spel, met als grootste doel een meer interactieve spelervaring te creëren voor wat momenteel een vrij theoretisch spel is. Vanuit het LITC is er ook de vraag om het Nike-verhaal wat meer te injecteren in het spel.

De studenten hebben intussen al een bestaande versie van het spel gespeeld en een eerste evaluatie gemaakt. Dit semester voeren ze nog een literatuurstudie uit en werken ze aan een onderzoeksvraag rond dit thema. In het tweede semester verwerken ze alle inzichten dan in een vernieuwd spelontwerp, dat ze ook live testen met leerlingen in het LITC én presenteren aan het LITC-team.

In het kader van het belangrijke opleidingsonderdeel ‘Onderzoekslab’, presenteren ze hun werk als afsluiter ook op de onderzoeksmarkt van Thomas More. Hier laten ze zien dat ze de onderzoeksvaardigheden en de eindcompetenties van onze opleiding succesvol beheersen.

Wat leren de studenten uit deze samenwerking?

De meeste studenten bij ons zijn niet meteen thuis met de logistieke wereld, dus eerst en vooral leren ze inhoudelijk wel wat bij over deze belangrijke sector in ons land.  Hun didactische vaardigheden worden nog meer aangescherpt tijdens het ontwerpen en testen van de leerspellen. Ze leren samenwerken met externe partners uit het bedrijfsleven. En last but not least: ze ontwikkelen praktische vaardigheden doordat ze bijvoorbeeld bepaalde spelobjecten zelf fabriceren in ons fablab.

Fablab?

Dat is ons lokaal hier in Vorselaar dat speciaal werd ontworpen om in te spelen op techniek en STEM-competenties. Al onze studenten – ook zij die een niet-technische opleiding volgen – leren en experimenteren hier zelf en kunnen bijvoorbeeld onze 3D-printers en lasercutters gebruiken om allerlei objecten te fabriceren. Ook andere scholen of mensen uit de omgeving kunnen er trouwens tegen een kleine vergoeding gebruik van maken. De openingsuren vind je alvast hier.

Top. Welke feedback geven de studenten trouwens op hun project bij het LITC?

Een formele bevraging hebben we nog niet gedaan, maar het feit dat jaarlijks meerdere studenten voor een project bij het LITC kiezen zegt op zich genoeg. De mond-aan-mondreclame van student tot student doet haar werk, en het is ook geen toeval dat het LITC intussen onze langstlopende samenwerking met een externe partner is.

Wat ik informeel wel vaak hoor, is dat onze studenten het enorm appreciëren dat het om een zeer duidelijk en afgebakend project gaat.  Ze voelen ook echt dat hun creatie een meerwaarde biedt aan zowel het LITC als het onderwijsveld, want er wordt effectief met de vernieuwde leerspellen aan de slag gegaan.

Dat geeft altijd voldoening. Onlangs kwam ik nog een oud-studente tegen op de trein, die met de glimlach herinneringen ophaalde aan haar ervaring bij het LITC.

Fijn! Zijn er ook aspecten waarop we nog vooruitgang kunnen boeken?

Zeker. De primaire thematische focus van het LITC blijft natuurlijk logistiek. Maar daarnaast is het belangrijk om dat ook open te trekken naar andere vakoverschrijdende thema’s die docenten en studenten uit andere vakgebieden kunnen aantrekken om op bezoek te komen.

Bij de vernieuwing van Webshop Logistiek integreerden we zo al enkele STEM-doelstellingen en een thema als digitalisering. Als vakdocent aardrijkskunde zie ik daarnaast mogelijkheden om thema’s zoals globalisering of duurzaamheid nog beter te integreren in de leerspellen, zoals we al deden bij het spel 5P-Bevoorradingsketen.

We zullen er de komende jaren samen werk van maken, Hilde. Bedankt voor het interview!