Ons ecologische verhaal vertellen we graag aan studenten die hier via het LITC op bezoek komen

Wist je dat de grootste binnenlandse containerterminal van België vlak om de hoek ligt bij het LITC? BCTN Meerhout zorgt ervoor dat goederen in containers via de haven van Antwerpen of Rotterdam en het Albertkanaal tot bij de Kempense bedrijven en distributiecentra zoals Nike geraken. We interviewden Misja Tessens, Business Development Manager bij BCTN Meerhout.

Misja, hoe is het hier allemaal begonnen?

Het eerste idee om een binnenlandse terminal te bouwen langs het Albertkanaal, ontstond in 1988. Maar de eerste container kwam hier pas toe in april 1996. Er is dus wel wat tijd over gegaan, maar op een gegeven moment zagen enkele lokale ondernemers toch het licht. Na die start zijn we altijd blijven groeien. Intussen zijn we geen familiebedrijf meer, maar onderdeel van de internationale groep BCTN met aandeelhouders in de Verenigde Staten en Canada en ook nog kleinere containerterminals in bijvoorbeeld Geel en binnenkort Beringen. Meerhout blijft wel de grootste van de Benelux en een van de tien grootste binnenlandse containerterminals in Europa. De locatie is top, alle transportmodi zijn aanwezig (ook het spoor!) en het domein hier is 13 hectare groot, daar kan je al wat containers op stockeren. (lacht)

Wat doen jullie hier eigenlijk juist?

Wel, in de eerste plaats natuurlijk containers van de schepen halen en stockeren. Of ze stockeren en op schepen zetten. Maar BCTN is ooit gestart als WCT: Water Container Transport. En die “Transport” is heel belangrijk. Wij zorgen er immers ook voor dat de container tot bij het bedrijf geraakt. Ze hoeven hem niet hier te komen halen, als ze dat niet willen. Dat idee om ook die laatste kilometer te verzorgen, is nog altijd een belangrijke reden van het grote succes.

We zijn zo een one-stop-shop voor bedrijven en zorgen bijvoorbeeld zelfs voor de douaneafhandeling van de goederen. Voor Nike doen we zo zelfs bijvoorbeeld de gasmetingen van de containers. En we zorgen voor een veiligheidscontrole. Uiteindelijk werken we al zo’n 25 jaar samen met Nike, van het prille begin. Ik denk dat zo’n 15% van alle containers hier voor hen bestemd is. Dat waren in 2017 toch 17.000 containers.

Hoeveel mensen werken er hier?

Een kleine 70. En die werken allemaal op de terminal zelf, als heftruck- of kraanchauffeur of als administratief medewerker. Voor het transport werken we samen met externe bedrijven, dus we hebben geen chauffeurs. We werken hier in een volcontinu systeem, met dagshiften en nachtshiften. We zijn immers 24/7 geopend. Gezien de uitbreiding zijn we altijd op zoek naar bijkomende mensen, die we hier zelf opleiden. Dat gaat om stagiairs, bachelors logistiek of jonge mensen met een eerste werkervaring achter de rug. Onze heftruckchauffeurs en kraanoperatoren zijn altijd met containers in de weer. Dat is redelijk zwaar, dus zoeken we daarvoor wel mensen die elders al wat ervaring hebben opgedaan. Een paar schoendozen transporteren met een heftruck is nog iets anders dan een volle zeecontainer. (lacht)

 

Hoe focussen jullie op duurzaamheid?

Vervoer via de binnenvaart is per definitie ecologischer dan vervoer met een vrachtwagen. Maar we zetten ook op andere aspecten in. We werken al heel veel met transporteurs die alleen met hybride schepen werken of zich engageren om hun binnenvaartschepen te vervangen door nieuwe, ecologischere modellen. Onze kranen zijn elektrisch, onze reach- en heftrucks worden vervangen door de nieuwste, meest duurzame modellen. We hebben op een aantal terminals al windmolens staan en willen op termijn enkel nog gaan werken met binnenvaartschepen die enkel elektrisch varen. Hetzelfde geldt voor onze vrachtwagenleveranciers. In de toekomst mogen ze enkel nog met Euro 6+ motoren voor ons rijden. En natuurlijk kijken we ook naar onszelf: hier worden geen dieselbedrijfswagens meer besteld, enkel nog minimaal hybrides.

Daarnaast werken we ook aan een aantal projecten die misschien niet meteen aan ecologie doen denken. De aanleg van de terminal in Geel, met een pas aangelegde directe wegverbinding met  BP Chembel, houdt dagelijks een honderdtal vrachtwagens tussen Meerhout en Geel van de openbare weg. Het ecologische verhaal vertellen we graag aan de studenten die hier via het LITC op bezoek komen. Uiteindelijk is de jeugd de toekomst, dus trekken we hen graag mee in dat verhaal.

Dat horen we graag. Bedankt voor het interview, Misja!