Vlaamse Wetenschapsweek – 24-28 oktober 2016

Bezoek aan LITC: Mogelijke activiteiten

Inleiding
LITC – kort voor Logistiek Innovatie & Trainingcentrum – doet mee aan de Vlaamse Wetenschapsweek van 24 tot 28 oktober. LITC is gelegen in de Europese logistieke campus van Nike in het Kempense Laakdal, vlakbij het Albertkanaal en de containerterminal van Meerhout. Wij verwelkomen alle scholieren met belangstelling in innovatie, milieu, economie, handel en logistiek. Je kunt zelf je programma samenstellen uit zeven activiteiten. ’s Middags heb je de keuze uit twee formules: ofwel breng je zelf boterhammen mee, wij zorgen dan gratis voor warme en koude dranken, ofwel verzorgt onze huiscateraar een broodjeslunch (±7€ incl. BTW), die gefactureerd wordt aan je school.

1. Geleid bezoek van de LITC expo ‘innovaties in duurzame logistiek’

Duur: 30-60 minuten
Beschrijving: Ontdek en experimenteer zelf met concrete realisaties in innovatieve, duurzame logistiek: milieuvriendelijke eenwegsverpakking in karton of hout, LED verlichting, in-roof zonnepanelen, luchtdrukgordijnen, 3D printing…

2. Film van de architecht die het LITC passiefgebouw ontwierp

Duur: 30 minuten
Beschrijving: Het oogstrelende LITC gebouw is het ‘magnum opus’ van ir. architect Donald Desmet, die gepassioneerd is door ecologisch, ergonomisch ontwerp. Het gebouw wordt verwarmd met warmtepompen en vloerverwarming, de elektriciteit wordt opgewekt door windmolens en zonnepanelen, de gebruikte materialen zijn milieuvriendelijk, de afval wordt bijna volledig gerecycleerd etc.

3. Rondleiding in de duurzame Europese logistieke campus van Nike

Duur: 60 minuten
Beschrijving: Dit is het grootste distributiecentrum in Europa met ruim 2.000 werknemers. Dagelijks ontvangen we 50 containers per binnenschip en verschepen we een half miljoen paar sportschoenen plus sportkledij en diverse uitrusting (petjes, tassen, sporthorloges…). Windmolens en zonnepanelen produceren de helft van de elektriciteitsbehoefte. Alle afval wordt gesorteerd en voor 97% gerecycleerd, uitzonderlijk veel voor een logstieke activiteit. Werknemers pendelen ecologisch (carpooling, elektrisch, fiets…).

4. Film van Aad Ramondt, Sustainability Manager, over ‘Nike, innovator in duurzame logistiek’

Duur: 30 minuten
Beschrijving: Aad Ramondt vertelt en illustreert hoe Nike duurzame ontwikkeling integreert in elke stap van zijn distributieketen, van productontwerp tot fysieke levering.

5. Demo-rit met onze 100% elektrische minibusjes

Duur: 60 minuten
Beschrijving: Ritje naar de containerterminal van Meerhout vlakbij aan het Albertkanaal (200.000 containers overgeslagen per jaar) en het nieuwe, volautomatische schoenenmagazijn van Nike in Ham. We hebben twee busjes met elk plaats voor 6 passagiers. Op het einde van de rit verbind je zelf de bus met de laadpaal om de batterijen terug op te laden met groen stroom, geproduceerd door Nike’s windmolens en zonnepanelen.

6. Magazijnbezoek bij Nike (sportschoeisel of -kledij)

Duur: 90 minuten
Beschrijving: Nike baat in Laakdal het grootste distributiecentrum van Europa uit met ruim 2.000 werknemers. Dagelijks worden er een half miljoen paar sportschoenen verscheept plus sportkledij en diverse uitrusting (petjes, tassen, sporthorloges…) naar 200.000 leveradressen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. We ontvangen dagelijks 50 containers per binnenschip uit honderden fabrieken wereldwijd. De magazijnen zijn volledig geïnformatiseerd en maken intensief gebruik van moderne technische hulpmiddelen (RF, voice picking, transportbanden/sorters, live feed…).

7. Hands-on immersie in de boeiende wereld van de logistiek aan de hand van doe/leerspellen

Duur: 45-60 minuten per spel
Beschrijving: Zie ons didactisch aanbod op https://litc.be/schoolbezoek/. Onze leerspellen zijn gericht op de 3de graad BSO Kantoor/Retail, TSO Handel en ASO Economie, maar kunnen ook door andere groepen gespeeld en gesmaakt worden. Elk spel duurt een uurtje. We spelen in rotatiesysteem in groepjes van 6-8 leerlingen. Voorbeeld: met een klas van 20 leerlingen kunnen we in 2,5 uur drie spellen spelen naar keuze, zodat elke leerling elk van de drie spellen speelt.